Předmět přináší orientaci v obsahovém a teoretickém vymezení vzdělávání dospělých, uvádí východiska pro porozumění lektorům i účastníkům vzdělávání, zabývá se analýzou praktických zkušeností s různými lektorskými formami a metodami ve vzdělávání dospělých. Cíl: Studující má znalosti teoretických východisek a kontextu vzdělávání dospělých v ČR. Objasní didaktické principy vzdělávání dospělých, prokáže dovednosti realizovat vybrané výukové postupy a odborně je zdůvodní.
1. Vzdělávání dospělých, základní pojmy a vymezení, andragogika, celoživotní učení. Formální, neformální a informální vzdělávání. Odborná základna a andragogický výzkum.
2. Dospělost a různé přístupy k jejímu vymezení. Specifické formy vzdělávání dospělých realizované v různých obdobích života. Propojení počátečního a dalšího vzd ělávání.
3. Druhy a oblasti dalšího vzdělávání (občanské, zájmové, odborné). Instituce pro vzdělávání dospělých např. soukromé organizace, podniky, školy, NNO.
4. Lektor dalšího vzdělávání, osobnostní předpoklady, kompetence, kvalifikační standard.
5. Účastník vzdělávání dospělých, jeho vzdělávací potřeby a motivace, diagnostika přístupů k učení. Typologie problémových účastníků a komunikace s nimi.
6. Pedagogicko-psychologická východiska a specifika vzdělávání dospělých.
7. Specifické metody vzdělávání dospělých, didaktické principy. Hry pro dospělé.
8. Internetové zdroje ve vzdělávání dospělých, MOOC, online kurzy, analýza výhod a limitů.
9. Modelové situace ve vzdělávání dospělých, jejich reflexe a analýza.
10. Reflexe praktické zkušenosti se vzděláváním dospělých (exkurze nebo vlastní zkušenost), prezentace na semináři.