1.Základní fráze v českém znakovém jazyce, opakování témat: rodina, slovesa, škola, zájmy, volnočasové aktivity, jídlo, pití, vyjádření času.2. Znakovaná čeština – vymezení pojmu, uživatelé znakované češtiny, legislativní opatření, shody a rozdíly s českým znakovým jazykem, speciální znaky, ukázka vyjádření ve znakované češtině.3. Vyjádření času – jednotlivé části dne, týdne, měsíce, roční období, krátké vyprávění – denní režim.4. Český znakový jazyk VII. – bydlení – popis místa, kde vypravěč bydlí, jednoduchý popis bytu či domu, trénink využití znakovacího prostoru.5. Český znakový jazyk VIII. – popis města – jednotlivé části města (centrum, ulice, náměstí, park, obchod, kostel, most, řeka, křižovatka), znaky větších českých měst.6. Český znakový jazyk IX. – místní a dálková doprava – dopravní prostředky ve městě, mimo město (metro, autobus, tramvaj, vlak, letadlo, loď) a popis předem zadané cesty ve ZJ.7. Opakování – souhrn znaků z předchozích seminářů, procvičení.8. Taktilní znakový jazyk – vymezení pojmu, popis, uživatelé, jednoduchý nácvik komunikace v taktilním znakovém jazyce.9. Český znakový jazyk X. – téma „Škola a vzdělávání pro sluchově postižené“ a s tímto tématem související komunikace v českém znakovém jazyce (mateřská škola, základní škola, střední, vysoká škola, SOU, gymnázium, učební obory, třída, žáci, studenti).10. Český znakový jazyk XI. – popis vyučování, školní pomůcky, často používaná vyjádření v prostředí školy.11. Český znakový jazyk X. – pracovní uplatnění neslyšících osob – studijní a učební obory obory, které jsou často volené neslyšícími, téma „Povolání“ – krátké vyprávění a svém povolání, povolání členů rodiny, eventuálně o představě budoucího či ideálního povolání.12. Český znakový jazyk XII. – volnočasové aktivity (rozšíření znakové zásoby), zdraví a nemoc (základní znaky související se zdravotním stavem (nachlazení, rýma kašel, bolest hlavy, břicha apod) – popis projevů nemoci.13. Souhrnné opakování – procvičování probraných tematických celků v ČZJ, nácvik samostatného vyprávění, dialogu na vybrané téma.
Předmět Komunikační systémy neslyšících osob II. tematicky navazuje na I. část tohoto předmětu. Rozšiřuje znalosti a podvědomí o komunikačních systémech osob se sluchovým postižením a prohlubuje znalosti spojené (zéjmena) s českým znakovým jazykem.
Výuka klade důraz na rozvoj praktických konverzačních dovedností s osobami se sluchovým postižením.