Charles Explorer logo
🇨🇿

Komunikační systémy neslyšících osob III

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPNS1S161B

Sylabus

1. Úvodní opakování témat: bydlení, město, doprava, škola, zájmy, volnočasové aktivity, zdraví a nemoc, vyjádření času.

2. Český znakový jazyk XIII. - názvy vybraných měst a států – dovolená – vyprávění.

3. Český znakový jazyk XIV. - počasí – opakování ročních období a charakteristika počasí v jednotlivých oblastech světa. Specifické znaky – základní vymezení ukázky.

4. Český znakový jazyk XV. -  pohádkové postavy – nácvik vyprávění jednoduchých pohádek v ČZJ.

5. Český znakový jazyk XVI.- zdravotnictví – základní nemoci, lékař, léčení, vyšetření, popis těla, nácvik konverzace, krátký rozhovor lékaře a pacienta.

6. Český znakový jazyk XVII. - zdravotnictví – medicínské obory, zdravotnická zařízení, tlumočení vyšetření,

7. Souhrnné opakování – praktická cvičení, videoukázky.

8. Umělecké tlumočení - seznámení s možnostmi uměleckého tlumočení, ukázky videonahrávek, tlumočení poezie hudby, divadelní tlumočení.

9. Český znakový jazyk XVIII. - vyjádření emocí, specifické znaky, nepřímá pojmenování v ČZJ.

10. Český znakový jazyk IXX.. - pracovní uplatnění neslyšících osob – studijní a učební obory obory, které jsou často volené neslyšícími, téma „Povolání“ - krátké vyprávění a svém povolání, povolání členů rodiny, eventuálně o představě budoucího či ideálního povolání.

11.  Český znakový jazyk XX. -  tlumočení na úřadě – vyřízení žádosti, státní podpora, příspěvek, kompenzační pomůcka, sociální pracovník – nácvik krátké konverzace.

12. Český znakový jazyk XXI. -  člověk s postižením – odborné pojmy z oblasti SPPG – základní termíny související se speciálně pedagogickou terminologií.

13. Souhrnné opakování - procvičování probraných tématických celků v ČZJ, nácvik samostatného vyprávění, dialogu na vybrané téma.

Anotace

Předmět Komunikační systémy III. tematicky navazuje na výuku předchozích dvou částí předmětu (I. a II.). Soustředí se na praktické prohloubení znalostí a dovedností potřebných pro funkční komunikaci s neslyšícími osobami.

Dochází k rozvoji znakové zásoby v českém znakovém jazyce a rozšiřuje se okruh konverzačních témat. Studenti získávají ve svém jazykovém projevu jistotu.