Charles Explorer logo
🇨🇿

Speciálněpedagogická diagnostika I

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPNS3S105A

Sylabus

Obsah

1.      Diagnostický proces a jeho fáze

2.      Kvalitativní diagnostické metody – pozorování, rozhovor, analýza produktů

3.     Identifikace ohroženého dítěte

4.      Vývojové škály

5.      Zásady poradenské práce

6.      Diagnostika a podpora rozvoje hrubé a jemné motoriky, grafomotoriky a vizuomtorické koordinace

7.      Diagnostika a podpora rozvoje zrakového a sluchového vnímání

8.      Diagnostika laterality

9.      Diagnostika a podpora rozvoje prostorové orientace

10.      Diagnostika školní zralosti

Anotace

Předmět je zaměřen na oblasti diagnostiky a poradenství v raném a předškolním věku (vývojová diagnostika, diagnostika motorických dovedností, vnímání, laterality, prostorové orientace, komplexní diagnostika školní zralosti, podpora rozvoje dítěte předškolního věku a prevence specifických poruch učení). Studenti se seznamují také se zásadami poradenské práce a specifiky administrace kvantitativních (standardizované a nestandardizované testy) a kvalitativních diagnostických metod (pozorování, rozhovor, analýza produktů). Témata:

1. Diagnostický proces a jeho fáze,

2. Kvalitativní diagnostické metody – pozorování, rozhovor, analýza produktů,

3. Zásady využívání kvalitativních diagnostických metod,

4. Zásady poradenské práce,

5. Diagnostika a podpora rozvoje hrubé a jemné motoriky, grafomotoriky a vizuomtorické koordinace,

6. Diagnostika a podpora rozvoje zrakového a sluchového vnímání,

7. Diagnostika laterality,

8. Diagnostika a podpora rozvoje prostorové orientace,

9. Diagnostika školní zralosti