Obsah:
1. Historie a vývoj oboru
2. Anatomie oka (uložení, zevní, střední a vnitřní vrstva), lomivá prostředí oka, přídatné orgány (adnexa)
3. Visus a jeho vyšetřen í4. Periferní vidění a jeho vyšetření
5. Výpadky zorného pole, význam
6. Fysiologie vidění, sítnice, zraková dráha
7. Adaptace na světlo a tmu, jejich poruchy8. Barevné vidění a jeho poruchy, vyšetření barvocitu
9. Elektrofysiologie oka a její využití
10. Akomodace a její poruchy
11. Presbyopie
12. Základy geometrické optiky oka
13. Refrakce oka, emetropie, ametropie
14. Myopie, vznik a korekce15. Hypermetropie, vznik a korekce
16. Astigmatismus a anizometropie, vznik a korekce
17. Poruchy okohybného aparátu-přehled
18. Strabismus konkomitující
19. Strabismus inkomitantní20. Nystagmus
21. Onemocnění sítnice-přehled, ROP
22. Záněty sítnice
23. Oběhové poruchy sítnice
24. Retinopatie
25. Degenerace sítnice26. Odchlípení, nádory a poranění sítnice
27. Katarakty-přehled, příčiny vzniku
28. Vrozené a perinatální katarakty
29. Katarakty podmíněné metabolickými a fyzikálními vlivy
30. Presenilní a senilní katarakty
31. Léčení katarakt
32. Glaukomy-přehled, příčiny vzniku
33. Primární a sekundární glaukomy
34. Glaukomy s uzavřeným úhlem (akutní a chronická forma)
35. Glaukomy s otevřeným úhlem (chronický prostý glaukom, glaukom při nízkém nitroočním tlaku, glaukom hypersekreční)
36. Kongenitální glaukom
37. Sekundární glaukom, absolutní glaukom
38. Terapie glaukomů.
Cílem předmětu je seznámit studenty se základní terminologií, diagnostikou a léčbou v oboru oftalmologie. Poskytuje přehled o nemocech, které vedou k poruchám zraku.
Představuje medicínský základ pro studium psychosociální a spirituální problematiky osob se zdravotním postižením – osob s postižením zraku. Zaměřují se na děti slabozraké, děti se zbytky zraku, děti nevidomé, děti šilhající a tupozraké, zvláštnosti psychických procesů zrakově postižených, vývoj osobnosti zrakově postižených, péče o děti v raném věku, poradenství, výběr školy pro zrakově postižené dítě, systém školy pro zrakově postižené, úloha speciálně pedagogických center, zrakově postižené dítě ve škole, psaní a čtení zrakově postižených, vývoj písma pro zrakově postižené, Braillovo písmo, nácvik čtení a psaní, technické pomůcky a vybavení.