Obsah:
1. Náhled na možnosti vyšetřování zrakové ostrosti, kontrastní citlivosti, barvocitu, zorného pole a adaptace na světlo a tmu.
2. Možnosti funkčního vyšetření zraku, kdy mapujeme všechny složky vidění.
3. Možnosti diagnostiky a rehabilitace zrakových dovedností, pochopení funkčních dopadů jednotlivých diagnóz predikujících zrakové postižení.
4. Možnosti diagnostiky a rehabilitace CVI.
5. Nácvik kompenzačních technik pro využití zbytků zraku za pomoci speciálních optických pomůcek.
6. Návrhy a úpravy prostředí.
7. Nácvik samostatné orientace a pohybu v prostoru u osob se zrakovým postižením.
Cílem kurzu je seznámit studenty speciální pedagogiky se základy zrakové terapie. Zraková terapie je soubor metod diagnostiky zrakových funkcí a zrakových dovedností a navazujících speciálních metod rozvoje zrakových funkcí a dovedností s cílem maximálního možného využití postiženého zraku s pomocí rehabilitačních a kompenzačních pomůcek a speciálních postupů a technik využití zraku.
Zraková terapie umožňuje a usnadňuje dlouhodobý proces rozvoje a udržení zrakových možností pro získávání informací z okolí, pro komunikaci, výchovu a vzdělávání, pro sebeobsluhu, prostorovou orientaci a samostatný pohyb a pro zvládání běžných denních aktivit. Zrakový terapeut je profese pracující ve zdravotnictví v České republice (dle platné novely vyhlášky 424/2004 a Zákona 96/2004, par. 23a,).
Náplň práce tohoto specialisty je popisována jako diagnostická, léčebná, rehabilitační, preventivní a dispenzární péče v oboru zraková terapie. Je to osoba s vysokoškolským vzděláním v oboru speciální pedagogika.