Charles Explorer logo
🇨🇿

Speciálněpedagogická diagnostika I

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPNS3S133A

Sylabus

Obsah

1.      Diagnostický proces a jeho fáze

2.      Kvalitativní diagnostické metody – pozorování, rozhovor, analýza produktů

3.      Zásady využívání kvalitativních diagnostických metod

4.      Zásady poradenské práce

5.      Diagnostika a podpora rozvoje hrubé a jemné motoriky, grafomotoriky a vizuomtorické koordinace

6.      Diagnostika a podpora rozvoje zrakového a sluchového vnímání

7.      Diagnostika laterality

8.      Diagnostika a podpora rozvoje prostorové orientace

9.      Diagnostika školní zralosti

Anotace

Předmět je zaměřen na oblasti diagnostiky a poradenství v raném a předškolním věku (vývojová diagnostika, diagnostika motorických dovedností, vnímání, laterality, prostorové orientace, komplexní diagnostika školní zralosti, podpora rozvoje dítěte předškolního věku a prevence specifických poruch učení). Studenti se seznamují také se zásadami poradenské práce a specifiky administrace kvantitativních (standardizované a nestandardizované testy) a kvalitativních diagnostických metod (pozorování, rozhovor, analýza produktů). Témata:

1. Diagnostický proces a jeho fáze,

2. Kvalitativní diagnostické metody – pozorování, rozhovor, analýza produktů,

3. Zásady využívání kvalitativních diagnostických metod,

4. Zásady poradenské práce,

5. Diagnostika a podpora rozvoje hrubé a jemné motoriky, grafomotoriky a vizuomtorické koordinace,

6. Diagnostika a podpora rozvoje zrakového a sluchového vnímání,

7. Diagnostika laterality,

8. Diagnostika a podpora rozvoje prostorové orientace,

9. Diagnostika školní zralosti The course is focused on assessment and counselling in early and preschool age (developmental diagnostics, diagnostics of motor skills, perception, laterality, spatial orientation, comprehensive diagnostics of school readiness, support of the development of preschool children and prevention of specific learning disabilities). Students also get acquainted with the principles of counselling and the specifics of the administration of quantitative (standardized and non-standardized tests) and qualitative diagnostic methods (observation, interview, product analysis).