Obsah:
1. Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami ve společném vzdělávání v heterogenních skupinách na základn í škole, vč. žáků nadaných a žáků s OMJ.2. Posuzování chování žáků, problémové chování (rušivé chování, poruchy chování jako diagnóza, rizikové projevy chování žáků ve společném vzdělávání základní a střední školy).3. Ochrana zdraví, zajištění bezpečí a prevence rizik v prostředí školy, wellbeing v prostředí školy.
4. Vzdělávací kurikulum a každodenní život školy – didaktická stážá na základní škole.5. Speciální pedagog jako součást poradenského pracoviště na škole.6. Škola pohledem učitele a speciálního pedagoga – vlastní výzkumné šetření a společná reflexe jeho výsledků
Předmět je určen pro studenty speciální pedagogiky v programu Učitelství pro základní a střední školy. Umožňuje studentům aplikovat získané poznatky ze speciální pedagogiky při řešení vybraných problémů kurikula a jeho realizace v prostředí inkluzivní školy. Studenti sledují působení speciálních pedagogů na školním poradenském pracovišti, spolupráci s třídním učitelem a možnosti jejich zapojení do školních a komunitních projektů, reflexi specifických otázek poskytování podpory (žáci s OMJ, žáci nadaní aj.).
Semináře jsou zaměřeny na otázky zajištění bezpečí a prevenci rizik a wellbeing v prostředí školy. Staví na souvislostech s druhým studovaným oborem a vedou k úspěšnému vstupu studentů do pedagogické praxe.