Předmět je zaměřen na sledování školního a třídního prostředí vytvářeného dle principů UDL (Universal Design for Learning)pro realizaci inkluzivního vzdělávání. Studenti budou kritickými pozorovateli funkčního, přístupného a komfortního prostředí pro společné vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Seznámí se s moderní architekturou školních budov určených ke vzdělávání všech žáků, včetně žáků s omezením v samostatné orientaci a pohybu. Osvojí si hl. zásady tvorby flexibilních výukových materiálů, alternativ vizuálních a akustických podnětů a informací. Seznámí se s konstitutivními prvky univerzálního designu při běžném chodu školy vzhledem k jejímu poslání vzdělávací instituce ( s fyzickou přístupností jejích prostor; s korektností formátů materiálů určených pro výuku; s přístupností elektronického učebního prostředí; s flexibilitou v poskytování alternativních možností tam, kde je běžný metodický nebo informační postup nevyhovující). Obsah:
1. prostředí školy - vzhled a dominanty budovy, prostorové dispozice místností, vybavení tříd a kabinetů, zájmových a speciálních učeben
2. vybavení a strukturované prostředí učeben, otevřenost a přístupnost školy, vybavení ICT
3. možnosti uspořádání třídy, centra aktivit a relaxace, prostory pro tichou individuální práci, malou a velkou skupinovou práci a skupinovou výuku
4. hlavní zásady při navrhování učebních lekcí z hlediska zapojení všech žáků
5. flexibilní učební materiály, přizpůsobivé a variabilní, mediální prezentace a vhodné formáty
6. UDL – principy, příklady, návody
7. bezpečné prostředí školy a třídy pro žáky s omezenou schopností samostatné orientace
8. vybavenost třídy a její odhlučnění z hlediska nároků komunikace učitel – žák- asistent pedagog
9. alternativy vizuálních a akustických informací
10. optimalizace přístupu žáků se SVP k nástrojům, pomůckám a pomocným technologiím
11. eliminace složitosti, nepřehlednosti, rozptylování – strukturace prostoru, času, úkolu