Hlavní témata předmětu:
Pojetí a definování managementu kvality
Kvalita ve vzdělávání
Indikátory a kritéria kvality ve vzdělávání
Spokojenost žáků jako indikátor kvality ve vzdělávání
Manažerské systémy řízení kvality
Normy ISO
Model excelence EFQM
Další modely hodnocení kvality ve vzdělávání
Efektivita vzdělávacího systému
Kvalita a Česká školní inspekce
Rámcový postup vnitřního hodnocení kvality školy/vzdělávací organizace
Analýza hodnocení výkonnosti
Cvičení:
Témata cvičen í a distančních aktivit vycházejí z přednášek.
Pozn.: Distanční výuka se řídí aktuálními pokyny PedF UK. Distanční forma – např. webináře, e-studijní opory, elektronické zdroje ke studiu, další studijní materiály apod. (MS Teams). Zadávané úkoly – odevzdání do prostředí MS Teams, k diskuzím bude využíváno Diskuzní fórum v MS Teams.
The course deals with the issue of quality management in a broader context, deals with the basic principles of quality management systems, with the main requirements for management systems according to the set of ISO standards and the EFQM model of excellence. Attention is also focused on quality assessment in the field of education at the national and European level, the outputs of MŠMT projects within the IPN and recommendations resulting from them for educational organizations and other examples of evaluation within the quality of education will be used.
Quality management is also discussed from the perspective of the client as a participant in education, educational product and opportunities for improvement. The course will use interactive teaching methods, supporting critical and strategic thinking of students.