Hlavní témata předmětu:
Pojetí a definování managementu kvality
Kvalita ve vzdělávání
Indikátory a kritéria kvality ve vzdělávání
Spokojenost žáků jako indikátor kvality ve vzdělávání
Manažerské systémy řízení kvality
Normy ISO
Model excelence EFQM
Další modely hodnocení kvality ve vzdělávání
Efektivita vzdělávacího systému
Kvalita a Česká školní inspekce
Rámcový postup vnitřního hodnocení kvality školy/vzdělávací organizace
Analýza hodnocení výkonnosti
Cvičení:
Témata cvičení a distančních aktivit vycházejí z přednášek.
Pozn.: Distanční výuka se řídí aktuálními pokyny PedF UK. Distanční forma – např. webináře, e-studijní opory, elektronické zdroje ke studiu, další studijní materiály apod. (MS Teams). Zadávané úkoly – odevzdání do prostředí MS Teams, k diskuzím bude využíváno Diskuzní fórum v MS Teams.
Předmět se věnuje problematice managementu kvality v širším kontextu, zabývá se základními principy systémů managementu kvality/jakosti, s hlavními požadavky na systémy managementu podle souboru norem ISO a podle EFQM modelu excelence. Pozornost je dále zaměřena na hodnocení kvality v oblasti vzdělávání na národní i evropské úrovni a na indikátory kvality ve vzdělávání.
Využity budou výstupy projektů MŠMT v rámci IPN a doporučení z nich vyplývající pro vzdělávací organizace a další příklady hodnocení v rámci kvality vzdělávání. Pojednán je management kvality i z pohledu klienta jako účastníka vzdělávání, vzdělávacího produktu i možností zlepšování.
V rámci předmětu budou využity interaktivní metody výuky, podporující kritické a strategické myšlení studentů.