Hlavní témata předmětu:
1. Pojetí řízení a leadershipu vzdělávacích organizací.
2. Klima vzdělávací organizace, moderní nástroje formování suportivního klimatu.
3. Role manažera a manažerské činnosti, manažerské kompetence, osobnost manažera.
4. Sebepojetí manažera, faktory ovlivňující sebepojetí, jádrová schémata a mody.
5. Zásady efektivní manažerské komunikace, typy komunikace.
6. Techniky pozitivní a negativní asertivity, zvládání a poskytování kritiky.
7. Psychohygiena manažera, relaxační techniky, prevence syndromu vyhoření.
8. Základy krizové intervence ve vzdělávání.
9. Chování manažera, konflikty a jejich řešení, konstruktivní hádka.
10. Řízení systémů a procesů, řízení změny, bariéry v řízení změny.
11. Time management, zásady efektivní práce, stanovování cílů a priorit.
12. Stres a jeho zvládání, úzkosti a deprese, poruchy osobnosti.
13. Koučování a mentorink, cíl, příprava, základní techniky.
14. Základy psychoterapie, cíl, základní dělení, využití v manažerské činnosti.
Předmět se zabývá teorií rozvoje manažerských dovedností v návaznosti na požadavky vyplývající ze strategie organizace a profesních nároků. Mezi klíčová témata patří problematika manažera jako vůdce, styly řízení, realizace a řízení změny, budování dobrých vztahů, efektivní komunikace, time management a sebereflexe.
Pozornost je věnována řízení kariéry a nastavení systémových nástrojů efektivního vzdělávání a rozvoje, vč. sebevzdělávání.