Charles Explorer logo
🇬🇧

Project of Modernity

Class at Faculty of Education |
OPNX1O112A

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

V kursu nejprve vymezíme tři fundamenty moderny: autonomii subjektu, autoritu rozumu, dimenzi budoucnosti, a jejich kořeny, kořen antický, židokřesťanský, a osvícenský. Ukážeme si dvě základní myšlenkové linie moderny, které z těchto kořenů vybíhají, linii kantovskou a linii marxovskou. Soustředíme se na vývoj těchto linií ve dvacátém století a na jejich současné vyústění. Zaměříme se na zakladatele a pokračovatele ´kritické teorie´ (Frankfurtské školy), na Adorna, Horkheimera, Fromma, Marcuseho, Benjamina, Habermase, Honnetha, Jamesona, Žižka. Zamyslíme se nad současnou postmoderní kritikou jednotlivých fundamentů moderny a nad úskalími této kritiky tváří v tvář současným civilizačním a ekologickým hrozbám. 

Po tomto zkoumání vzniku, vývoji a významu moderny si položíme otázku, jaký je vztah mezi modernou a mytickým, ,premoderním‘ pojímáním světa a člověka, v čem spočívají nedostatky mytického chápání světa a v čem nedostatky moderny. Charakterizujeme základní významy mýtu. Mýtus představíme jako celistvý model reality, a zaměříme se na hlubší souvislost mýtu a moderny, abychom pochopili, proč ve dvacátém století (např. v nacismu) dochází k regresivním převratům moderny na mýtus. Za účelem hlubšího pochopení těchto souvislostí se budeme věnovat mytickým a uměleckým vzorům (archetypům), které přispěly k vytvoření fundamentů moderny. Zaměříme se na postavu Prométhea, Odyssea a Fausta.   

Témata:  

První okruh: vznik, vývoj a význam moderny  

A1. Moderna jako celkový přístup ke světu a člověku  

      Čím se vyznačuje moderní postoj ke světu?

      Časový význam pojmu ´moderna´

      Premoderní, moderní, postmoderní postoj a jejich vztah k     minulosti, současnosti a           budoucnosti.       

      Kvalitativní význam pojmu ´moderna´ 

      Tři fundamenty moderny: svoboda subjektu, autonomie rozumu, dimenze budoucnosti

      Universalismus moderny

      Moderna a krizové fenomény současnosti    

A2. Založení moderního emancipačního humanismu: evropské osvícenství osmnáctého století    

         Antické, židokřesťanské a renesanční kořeny humanismu

         Osvícenské myšlení. Jeho východiska, charakter a cíle.

         Význam N. Machiavelliho a Fr. Bacona

         Představitelé osvícenství: Smith, Locke, Vico, Montesquie, Voltaire, ´encyklopedisté´,   

         Herder.

         Živé problémy doby jako základní hledisko osvícenství. Význam literatury. Voltairův           

         ´Candide´, Diderotův ´Synovec Rameaův´.

         Prohloubení a kritická reflexe osvícenství: Rousseau, Mendelssohn    

         Hegelův výklad osvícenství ve Fenomenologii: ´užitečnost´ a masovost jako výsledek            osvícenství   

         Odvrácená tvář osvícenství: markýz de Sade

         Osvícenství a francouzská revoluce (Condorcet, Cabanis, Burke, de Maistre, aj.)  

A3. Dvě linie moderního emancipačního myšlení    a, normativní linie    

    Kant a osvícenství

    Kantovo vymezení subjektu

    Kant a náboženství   

    Weber  a jeho vymezení moderny jako rozpojení kognitivní, etické      a estetické sféry

    Habermas a teorie komunikativní racionality (2. generace kritické teorie)

    Honneth a teorie uznání (3. generace kritické teorie)       b, obsahová linie      

    Marxovo pojetí člověka

    Analýza dějin

    Vzájemná podmíněnost subjektu a dějin 

    Osvícenství a utopie

    Lukács a ´zvěcnění´ moderního světa

    Kritická teorie (1. generace)

    Adornova/Horkheimerova ´Dialektika osvícenství´

    Benjaminovy ´Dějinně filosofické teze´       

    Marcuse, Fromm a ´freudomarxismus´ 

    Západní marxismus: Lukács, Gramsci, Bloch, Sartre, Althusser        

    Český marxismus: Kosík, Kalivoda        

    Lacan, Žižek a obnova (politické) subjektivity v postmoderně        

A4. Postmoderní kritika fundamentů moderny    

    Co je to postmoderna?

    Lyotardova kritika projektu moderny jako velkého vyprávění

    Foucaultova a Deleuzova kritika moderního pojetí subjektu

    Derridova kritika evropské racionality (´logocentrismu´)     

A5. Současný spor o modernu  

    Habermasova kritika postmoderny

    Postmoderní kritika Habermase      

    Ekonomická, dějinná a kulturní analýza postmoderny:

    Harvey, Jameson, Callinicos

    Moderna a současné krizové fenomény (konzumní kultura,      fundamentalismus, globalizace, ekologie)  

Druhý okruh: moderna a mýtus  

B1. Charakter a význam mýtu  

      Působení mýtu v evropských dějinách (příklad: mýtus o Edenu)

      Šest základních významů mýtu: význam interpretativní (Comte),          imaginativní (Vico), numinózní (Otto), psychologický (Freud, 

      Jung), sociální (Durkheim, Lévy-Bruhl), harmonizačně-ideologický 

      (Meletinskij)       

      Mýtus jako celistvý model reality, vyjadřující všechny roviny 

      člověka      

      Rozklad mýtu a vznik emancipačního myšlení (moderny)  

B2 Tragédie a zrození subjektivity  

       Vznik, charakter a představitelé řecké tragédie 

       Historičnost a nadhistoričnost tragédie

       Filosofické pojetí tragédie a tragického subjektu 

       Rozbor tragédie

       Je tragičnost možná v moderním světě?       

B3. Mytické archetypy moderny        a jejich literární, hudební a filosofické interpretace            a, Prométheus           

       Prométheus v řecké mytologii    

       Umělecká zpracování a filosofické interpretace:         

       Aischylos, Platón, Lúkiános, Rousseau, Goethe, Schelley, Leopardi, 

       Shelley. Liszt, Čapek.

       Prométheovský archetyp a fundamenty moderny  (autonomie         rozumu, civilizační pokrok)   b, Odysseus  

       Homérské eposy a jejich význam pro antiku 

       Moderní zpracování:

       Tennyson, Joyce, Kazantzakis    

       Odysseus a vznik autonomní subjektivity

       Adornova interpertace   c,  Faust      

        Goethův Faust

        Mannův Doktor Faustus  

        Faust jako archetyp moderního subjektu 

        Faust a negativní aspekty moderny                                 

B4. Mýtus v moderní době:       obnova mýtu jako pokus překonat deficity moderny     a, mýtus jako výraz principu života a bytí    v moderním myšlení  

    Schopenhauer, Nietzsche, Klages, Bergson, Cassirer, Heidegger                        kritika: Benjamin, Adorno         b, obnova mýtu v umění a politice           

    Wagner, Mann, Joyce, Claudel, Pavese, Jeffers, Borges, Asturias

    Sorel   c, perverze mýtu  

    Rosenberg: Mýtus XX. století     nacionální socialismus jako likvidace fundamentů         moderny (asubjektivismus, iracionalismus, kult síly)       d, dialektika mýtu a moderny ve dvacátém století a v současnosti            analýza nacionálního socialismu, ´reálného socialismu´, kulturního         pr

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Kurz se věnuje kritické teorii (tzv. Frankfurtské škole) jako jednomu ze základních myšlenkových proudů dvacátého století.

Výuka se zaměřuje na její hlavní představitele, její stěžejní texty a na její širší kulturní a sociální souvislosti. Cílem předmětu je seznámit studenty s kritickou teorií, jejími představiteli, texty, metodami a souvislostmi.