Cílem studijního předmětu „Regionální historie“ je prohloubení dějepisných znalostí budoucích učitelů základů společenských věd/občanské výchovy v rámci magisterského cyklu studia. Vychází především z pojetí regionu a center jako průsečíků historických a společenských událostí. Regionalistický pohled na historickou problematiku umožňuje z multikulturního hlediska zkoumat paletu společensko-vědních otázek v celé šíři, ale přesto ve zvládnutelném rozsahu. Výuka proto bude zaměřena na dosažení schopnosti kvalifikovaně zhodnotit vývoj regionu a prezentovat a využít získané informace v budoucí pedagogické práci.
Během výuky bude pozornost věnována následujícím otázkám: proměny idejí, ideologií a jejich symbolů (včetně státních) otázka politické moci a volebního práva umění a památky problém výuky základů společenských věd/občanské výchovy.
Náplň předmětu se skládá ze čtyř propojených částí: přednášek seminářů se širokým zapojením studentů návštěv muzeí, galerií a vědeckých ústavů samostatné práce.
Předpokladem udělení atestace je složenín zkoušky, participace a aktivní účast při výuce, absolvování exkurzí a samostatná práce podle zadání vyučujícího a zkoušky, která bude vycházet ze studia základní literatury a obecných znalostí získaných během semestru.
Základní literatura:
Borovička, Michael, Hlava I: Marný boj o státní právo, in: Velké dějiny zemí koruny české, XIIa (1860-1890), Praha – Litomyšl 2012, s. 15-393.
Gebhart, Jan – Kuklík, Jan, Hlava I: Druhá republika (říjen 1938 – jaro 1939), in: Velké dějiny zemí koruny české, XVa (1938-1945), Praha – Litomyšl 2006, s. 10-154.
Pipes, Richard, Dějiny ruské revoluce, Praha 1998.
Chalupa, Jiří, Několik poznámek o katalánském nacionalismu, in: Historický obzor, 3-4/2018, s. 50-62.
Tauchen, Jaromír. Prosazení vůdcovského principu ve státním aparátu Třetí říše, in: Časopis pro právní vědu a praxi, 2007, č. 2, s. 159-164.
The objective of the "Regional History" course is to provide the future teachers with an insight into political history within their Master’s degree curriculum. In particular, the course focuses on political science from historical perspective and on the examination of major political changes in history and their significance on the world and politics of today. The course will provide the students with practical knowledge essential for their future teaching practise.