Osnova:
Typy vyučovacích hodin a jejich struktura.
Deduktivní a induktivní přístup ve vyučování, postupy sociálního vyučování.
Specifické problémy obsahu učiva občanské výchovy, typy učebních úloh.
Efektivní předávání učiva, použití výkladu ve vyučovacích hodinách
Způsoby hodnocení míry naplnění cílů výuky
Práce s kontroverzními tématy
Studijuní literatura a studijní materiály
DVOŘÁKOVÁ, M.: Příspěvek k oborovým didaktikám z perspektivy didaktiky výchovy k občanství. s.14 – 25. In KUTHAN R., PELCOVÁ N., ZICHA Z. (Ed.) Kapitoly z didaktiky filosofie, etiky a společenských věd. Studia didactica I. Praha: Univerzita Karlova 2018.
SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál 1999.
PASCH, M. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005.
VACEK, Pavel. Rozvoj morálního vědomí žáků: metodické náměty k realizaci průřezových témat. Praha: Portál, 2008.
MOREE D. & Varianty (kol.). Než začneme s multikulturní výchovou. Od skupinových konceptů k osobnostnímu přístupu. Člověk v tísni, o.p.s., Praha 2008.
Výuka demokracie: Sbírka modelových situací pro výchovu k demokratickému občanství a lidským právům
Jak zvládnout kontroverze – tvorba strategie pro práci s kontroverzními tématy ve školách
Materiály Centra občanského vzdělávání dostupné na http://www.obcanskevzdelavani.cz/publikace/Jak vyučovat kontroverzní témata – instruktážní balíček pro učitele
Metodické komentáře a úlohy ke Standardům pro základní vzdělávání - Výchova k občanství- NÚV Praha http://www.nuv.cz/t/metodicke-komentare
Připravuje studenty na transformaci společenských věd do vyučovacích hodin vzdělávacího oboru výchova k občanství.
V rámci přednášek a seminářů se studenti seznamují s různými typy vyučovacích hodin, setkávají se s různými metodickými postupy, které reflektují z hlediska oborově didaktického. Učí se pro stanovené cíle plánovat jednotlivé vyučovací hodiny.
Učí se odvozovat z cílů kritéria hodnocení a navrhovat postupy hodnocení.
Učí se pracovat s kontroverzními tématy.
Osnova:
Typy vyučovacích hodin a jejich struktura. Deduktivní a induktivní přístup ve vyučování, postupy sociálního vyučování.
Specifické problémy obsahu učiva občanské výchovy, typy učebních úloh. Diagnostika potřeb žáků a jejich zohlednění při plánování výuky. Způsoby hodnocení míry naplnění cílů výuky.
Co jsou kontroverzní témata a jak s nimi pracovat ve výuce.