Charles Explorer logo
🇬🇧

Elective Course C - Anthropology

Class at Faculty of Education |
OPNX2O119B

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

1.     Organizace kurzu a systém práce.

2.     Jazyk a obraz světa. Čas, prostor a jejich jazykové ztvárnění. Whorfova hypotéza. Kulturní a jazyková relativita.

3.     Sémiotika: znak. Druhy znaků. Jazyk jako znakový systém. Výrazový a významový plán jazyka.

4.     Lingvistika: synchronní a diachronní. Jednotky émické a etické. La langue - la parole.

5.     Paradigma a syntagma: osa výběru a osa kombinace.

6.     Jazykový kontakt. Franz Boas: jazyk, etnicita a kultura. Řečová a jazyková komunita. Ukázka: Karel Čapek.

7.     Jazyk jako systém, užití a ideologie/postoj: language system, language use, language ideology. Sprachbund - Sprechbund. Odlišnost lingvistické antropologie od lingvistiky.

8.     Ideologie a indexikalita. Světový názor a deixis: zde – teď – já. Sociální komunikace přímá a mediovaná. Jazyk a média. Jazyk politiky a politika jazyka.

9.     Standard a variabilita. Jazyková správnost: preskripce a deskripce. Spisovná čeština. Diglosie a semidiglosie. Jazyk a národní identita: silversteinovská kritika Benedicta Andersona.

10.   Sociolingvistika: William Labov – jazyk a sociální stratifikace.

11.   Moc jazyka a jazyk moci.  Začátkem semestru mohou studující dostat e-mailem aktualizovanou verzi sylabu, která odpovídá konkrétním časovým dispozicím daného semestru. Aktuální podrobný sylabus, přístupný všem registrovaným studentům včetně těch, kteří mají předmět zapsaný pouze předběžně, je v rubrice Soubory.

Annotation

The course is based upon, linguistic anthropology that focuses on studying various aspects of the multifarious and dynamic relationship between communication and culture, or society. After examining semiotic conception of language, we go on explaining certain relevant parts of synchronic linguistics in order to gain the body of knowledge that is relevant for further studies of topics within the broader theme of "language and culture" – e.g., relationship among language, ethnicity and culture; language behavior and the limits of its awareness; interrelations among language system, language use and language ideology; communicative competence as related to interethnic attitudes; language and gender; direct and mediated communication; lanague, thought and world view; language, social identity and stratification.