Charles Explorer logo
🇨🇿

Výběrový kurz C Antropologie

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPNX2O119B

Sylabus

1.     Organizace kurzu a systém práce.

2.     Jazyk a obraz světa. Čas, prostor a jejich jazykové ztvárnění. Whorfova hypotéza. Kulturní a jazyková relativita.

3.     Sémiotika: znak. Druhy znaků. Jazyk jako znakový systém. Výrazový a významový plán jazyka.

4.     Lingvistika: synchronní a diachronní. Jednotky émické a etické. La langue - la parole.

5.     Paradigma a syntagma: osa výběru a osa kombinace.

6.     Jazykový kontakt. Franz Boas: jazyk, etnicita a kultura. Řečová a jazyková komunita. Ukázka: Karel Čapek.

7.     Jazyk jako systém, užití a ideologie/postoj: language system, language use, language ideology. Sprachbund - Sprechbund. Odlišnost lingvistické antropologie od lingvistiky.

8.     Ideologie a indexikalita. Světový názor a deixis: zde – teď – já. Sociální komunikace přímá a mediovaná. Jazyk a média. Jazyk politiky a politika jazyka.

9.     Standard a variabilita. Jazyková správnost: preskripce a deskripce. Spisovná čeština. Diglosie a semidiglosie. Jazyk a národní identita: silversteinovská kritika Benedicta Andersona.

10.   Sociolingvistika: William Labov – jazyk a sociální stratifikace.

11.   Moc jazyka a jazyk moci.  Začátkem semestru mohou studující dostat e-mailem aktualizovanou verzi sylabu, která odpovídá konkrétním časovým dispozicím daného semestru. Aktuální podrobný sylabus, přístupný všem registrovaným studentům včetně těch, kteří mají předmět zapsaný pouze předběžně, je v rubrice Soubory.

Anotace

Kurz seznamuje studující s problematikou lingvistické antropologie chápané jako studium různých aspektů vztahu mezi komunikací a kulturou, respektive socialitou. Začneme výkladem sémiotického pojetí jazyka a poté si názorně, na konkrétních příkladech vyložíme relevantní teoretické pasáže synchronní lingvistiky nezbytné pro další analytickou práci s jazykem, abychom se mohli věnovat tématům, která jsou předmětem zájmu komparativního studia jazyka, kultury a společnosti: vztah jazyka, etnicity a kultury; jazykové chování a míra jeho vědomé reflexe; vazby mezi systémem, územ a jazykovou ideologií; komunikační kompetence a její vztah k interetnickým postojům; jazyk a gender; souvislost mezi komunikací přímou a mediovanou; vztah jazyka, myšlení a obrazu světa; jazyk, sociální identita a stratifikace.