Předmět je zaměřen na problematiku syndromu Child Abuse and Neglect (týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte) a násilí v rodině z pohledu oběti (dítěte) a pachatele (pečující osoby). Objas ňuje definici a základní formy. Zdůrazňuje potřebu interdisciplinárního přístupu, prevence a mapuje angažovanost státních i nestátních institucí v ČR i v zahraničí. Cíl předmětu: Cílem předmětu je seznámit se s problematikou násilí v rodině, především syndromem týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte. Naučit se orientovat v intervenčních kompetencích pedagogických pracovníků v rámci interdisciplinární spolupráce při ochraně dětí. Přehled výukových témat:
1. Terminologie - týrání, sexuální (pohlavní) zneužívání dětí, zanedbávání.
2. Etiopatogeneze, etiologie a rizikové faktory týkající se syndromu CAN.
3. Projevy a následky syndromu CAN.
4. Diagnóza syndromu CAN.
5. Reakce pracovníků.
5. Legislativní rámec.
6. Prevence a optimalizace řešení konkrétních situací.
7. Řešení modelových situací.