Charles Explorer logo
🇨🇿

Komunikace učitele s rodiči

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPNZ0P168C

Sylabus

Sylabus kurzu

1.Teorie komunikace rodiny a školy. Odlišné socializační funkce školy a rodiny, propojení, vliv na zapojení do společnosti a dospělost (2 hodiny přímé výuky)

2. Jak přichází učitel do kontaktu s rodiči: maily, žákovská knížka, telefonáty, práce s kazuistikami (2 hodiny přímé výuky) Studenti si připraví předem požadavky/očekávání v oblasti spolupráce s rodiči. Srovnání po reálné praxi ve škole

3. Formy komunikace – popis, formy, její funkce, kritická místa, pravidla (8 hodin přímé výuky) -        Přímá komunikace (třídní schůzky, rada rodičů) -        Nepřímá komunikace (písemná, elektronická, přes děti jako media) Vs. -        Hromadné kontakty -        Individuální   Studium školní dokumentace Tematické setkání se zástupcem vedení školy, výchovným poradcem, třídním učitelem a)      Třídní schůzka – funkce, kritická místa, struktura setkání, pravidla, její možná inovace            Popis a analýza videa            Reálná návštěva třídní schůzky ve skupině – atmosféra, sledování obsahu, verbální a         neverbální stránky projevu učitele, zapojení rodičů, charakter komunikace, analytický rozbor. Práce s připraveným materiálem (protokol pozorování, záznamy o třídní schůzce ad.) b)     Rada rodičů – funkce, fungování, úkoly, kritická místa   c)      Individuální kontakty   Pravidla komunikace s rodiči

4.  Méně běžné formy komunikace s rodiči (2 hodiny přímé výuky)

5. Rodina ve škole – problémy, se kterými se setkává škola a učitel. Rozbor kazuistik (2 hodiny přímé výuky)         - zápis a přijímací řízení do školy -        nesouhlas s hodnocením žáka, -        absence, -        ničení majetku, -        sociální problémy, -        nevhodné chování.

6. Komunikační dovednosti, motivační rozhovor s rodiči – nácvik komunikace (8 hodin přímé výuky)

7. Rešerše vybraných odborných textů

Anotace

Stručná anotace kurzu:

Předmět je součástí nabídky předmětů v rámci projektu „Podpora pregraduálního vzdělávání na PedF UK“ (reg. č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_038/0006965), podaktivita Rozvoj kompetencí studentů-budoucích učitelů propojováním teoretické a praktické výuky. Předmět je zaměřen na komunikaci rodiny a školy, její teorii, ale především praxi. Kurz je členěn na dvouhodinová setkání, doplněn návštěvou školy, třídní schůzky, setkání a rozhovorů s učiteli a dalšími představiteli školy. Důležitou součástí je nácvik komunikačních dovedností a reflexe pozorování ve škole. Cílem předmětu je prohloubit znalosti, zkušenosti a dovednosti v oblasti komunikace s rodiči žáků.