Sylabus kurzu
1.Teorie komunikace rodiny a školy. Odlišné socializační funkce školy a rodiny, propojení, vliv na zapojení do společnosti a dospělost (2 hodiny přímé výuky)
2. Jak přichází učitel do kontaktu s rodiči: maily, žákovská knížka, telefonáty, práce s kazuistikami (2 hodiny přímé výuky) Studenti si připraví předem požadavky/očekávání v oblasti spolupráce s rodiči. Srovnání po reálné praxi ve škole
3. Formy komunikace – popis, formy, její funkce, kritická místa, pravidla (8 hodin přímé výuky) - Přímá komunikace (třídní schůzky, rada rodičů) - Nepřímá komunikace (písemná, elektronická, přes děti jako media) Vs. - Hromadné kontakty - Individuální Studium školní dokumentace Tematické setkání se zástupcem vedení školy, výchovným poradcem, třídním učitelem a) Třídní schůzka – funkce, kritická místa, struktura setkání, pravidla, její možná inovace Popis a analýza videa Reálná návštěva třídní schůzky ve skupině – atmosféra, sledování obsahu, verbální a neverbální stránky projevu učitele, zapojení rodičů, charakter komunikace, analytický rozbor. Práce s připraveným materiálem (protokol pozorování, záznamy o třídní schůzce ad.) b) Rada rodičů – funkce, fungování, úkoly, kritická místa c) Individuální kontakty Pravidla komunikace s rodiči
4. Méně běžné formy komunikace s rodiči (2 hodiny přímé výuky)
5. Rodina ve škole – problémy, se kterými se setkává škola a učitel. Rozbor kazuistik (2 hodiny přímé výuky) - zápis a přijímací řízení do školy - nesouhlas s hodnocením žáka, - absence, - ničení majetku, - sociální problémy, - nevhodné chování.
6. Komunikační dovednosti, motivační rozhovor s rodiči – nácvik komunikace (8 hodin přímé výuky)
7. Rešerše vybraných odborných textů
Stručná anotace kurzu:
Předmět je součástí nabídky předmětů v rámci projektu „Podpora pregraduálního vzdělávání na PedF UK“ (reg. č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_038/0006965), podaktivita Rozvoj kompetencí studentů-budoucích učitelů propojováním teoretické a praktické výuky. Předmět je zaměřen na komunikaci rodiny a školy, její teorii, ale především praxi. Kurz je členěn na dvouhodinová setkání, doplněn návštěvou školy, třídní schůzky, setkání a rozhovorů s učiteli a dalšími představiteli školy. Důležitou součástí je nácvik komunikačních dovedností a reflexe pozorování ve škole. Cílem předmětu je prohloubit znalosti, zkušenosti a dovednosti v oblasti komunikace s rodiči žáků.