1. Výchovný ideál v antice a v křesťanství.
2. Humanistická a protestantská tradice česk é školy - J. Blahoslav, J. A. Komenský.
3. Koncept přirozené a svobodné výchovy - J. J. Rousseau, L. N. Tolstoj.
4. Rozvoj dívčího školství a škol pro osoby se znevýhodněním.
5. Pedagogický reformismus - české země, zahraničí.
6. Vývoj školy jako vzdělávací instituce.
7. Vývoj učitelského vzdělávání.
Předmět prohlubuje orientaci studentů v dějinách pedagogiky, a to zejména s ohledem na historické ukotvení vybraných myšlenkových směrů, které promlouvají v pedagogickém a širším společenskovědním diskurzu. V centru zájmu antropologicky laděné pedagogiky je vnímání výchovy jako zapojení jedince do kulturního a společenského dění.
Cílem semináře je připomenout a aktualizovat myšlenky, které vedly k postupné humanizaci výchovy, k odklonu od jednoznačně autoritativního vedení dítěte (žáka), k obratu k dítěti a důrazu na koncept přirozené a svobodné výchovy i na propojení školy a aktivního života.