Obsahová struktura kurzu:
1. Co je zprostředkované učení a jak jej využíváme v pedagogické pedagogicko-psychologické praxi.
2. Systematická výuka myšlení – vztah dovedností myslet a zprostředkovaného učení; zprostředkované učení jako výchozí rámec systematické výuky myšlení
3. Vygotského pojetí významu sociálních interakcí a učení pro rozvoj poznávacích funkcí.
4. Vygotského teorie zóny nejbližšího vývoje a relevantní pojetí inteligence.
5. Zprostředkované učení jako základní koncept socio-kulturně orientovaných směrů pedagogické psychologie.6. Zprostředkované učení v díle R. Feuersteina7. Klíčové, kriteri ální, znaky zprostředkovaného učení a jeho projevy ve výuce.
8. Doplňkové znaky zprostředkovaného učení a jejich projevy ve výuce.9. Psychologická nástroje ve výuce podporující rozvoj dovedností myslet a učit se.10. Uplatnění zprostředkovaného učení v pedagogické diagnostice a intervenci.11. Modelová prezentace využití zprostředkovaného učení v praxi.12. Samostatné projekty studentů Témata: Co je zprostředkované učení: zprostředkované učení v pedagogické psychologii, interakce učitel- žák v perpektivě zprostředkovaného učení, zprostředkovaného učení a jeho význam pro psychosociální rozvoj dítěte, význam učení pro vývoj poznávacícíh funkcí Zprostředování jako vývojový princip (Vygotskiánské inspirace): Vygotského přínos k poznání významu sociálních interakcí pro rozvoj poznávacícíh funkcí dítěte, neovygotskiánské inspirace, zjména Feuerstein a jeho teorie strukturní kognitivní modifikovatelnosti Klíčové znaky zprostředkovaného učení : kritéria zprostředkovaného učení, orojevy zprostředkovaného učení v interakci rodič- dítě a učitel-žák Doplňkové znaky zprostředkovaného učení:popis projevů dítěte v učebních situacícíh a jejich provázanost s přístupem učitele Užití principů zprostředkovaného učení v pedagogické praxi: konkrétní příklady aplikace principů zprostředkovaného učení ve výuce na
1. stupní základní školy Instrumentální obohacování jako příklad aplikace principů zprostředkovaného učení v pedagogické praxi STUDIJNÍ OPORY KE KURZU JSOU DOSTUPNÉ pod tímto odkazem: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2864 Pro přihlášení do kurzu vstupujete jako "hosté" a vkládáte heslo: "ZZU".
The course is focused on the main theories explaining learning and teaching from the socio-cultural perspective.