Témata: 1. Úvod do studia, cíle výuky, studijní materiály a organizace výuky. Historie civilní obrany a ochrany, Ženevské úmluvy a dodatkové protokoly, právní předpisy.
Mimořádné události (MU), klasifikace MU, možná ohrožení v ČR a v zahraničí, předcházení vzniku, reakce, nejčastější MU v ČR. Identifikace rizik spojených s pořádáním školních aktivit ve škole i mimo.2.
Integrovaný záchranný systém, základní a ostatní složky, možnosti spolupráce při vzdělávacích aktivitách.3.Opatření ochrany obyvatelstva – varování, ukrytí, evakuace, nouzové přežití, individuální ochrana. Zásady aplikace jednotlivých opatření v rámci školních aktivit. 4.
Tísňové volání, komunikace při mimořádných událostech, psychosociální pomoc. 5. Rámcové vzdělávací programy pro další vzdělávání a začlenění problematiky ochrany člověka za běžných rizik a mimořádných událostí. 6.
Didaktické pomůcky pro výuku OČBRMU – technické, audiovizuální, interaktivní, edukativní materiály, učebnice, metodické listy, výchovné deskové hry a další pomůcky pro výuku. 7. Péče o zdraví I.
Prevence v péči o zdraví, bezpečné chování při MU ohrožující život a zdraví jedinců i celých skupin obyvatelstva. 8. Péče o zdraví II.
První pomoc. 9. Prevence kriminality, dětská kriminalita. 10.
Základní dětská bezpečnost, bezpečnostní architektura. Ochrana „měkkých cílů“. 11.
Objektová bezpečnost školských zařízen í. 12. Zásady chování při agresivním napadení útočníkem v prostorách školy.
V rámci výuky bude představen vývoj civilní ochrany a úkoly zejména veřejné správy při zajišťování bezpečnosti. V úvodu předmětu jsou studentům prezentovány nejdůležitější právní předpisy a vymezení základních pojmů uvedených témat.
Je řešeno začlenění problematiky Ochrana člověka za běžných rizik a mimořádných událostí do rámcových vzdělávacích programů pro základní vzdělávání. V procesu studia si studenti osvojí poznatky k realizaci správného chování při mimořádné události, svépomoci a vzájemné pomoci, základní dovednosti a znalosti, jak předcházet mimořádným událostem a jak chránit sebe a svěřené žáky v případě jejího vzniku.
Předmět je zakončen písemným testem z probírané problematiky.