Anotace Předmět seznamuje studenty se základní andragogickou terminologií, historickým vývojem vzdělávání dospěl ých a tématy současného andragogického diskurzu. Problematiku vzdělávání a učení se dospělých dává do širších kulturních, sociologických, ekonomických a politických souvislostí. Charakterizuje aplikované a hraniční andragogické disciplíny s důrazem na profesní, zájmové a občanské vzdělávání dospělých. Předmět představuje principy, metody a zásady práce vzdělavatele dospělých a jeho role v návaznosti na kvalifikační nároky. Vzdělávání dospělých v evropském kontextu je chápáno jako klíčový pilíř úspěšného rozvoje jedince i společnosti. Hlavní témata přednášek
1. Vznik a vývoj andragogiky a gerontagogiky; andragogické teorie (teorie vzdělávání dospělých), teorie celoživotního vzdělávání a učení
2. Andragogika jako vědní disciplína a studijní obor – vývoj a perspektivy
3. Andragogické aplikované a hraniční disciplíny – profesní andragogika, kulturní a sociální andragogika, speciální andragogika
4. Lidovýchova, univerzitní extenze a osvěta; vzdělávání dospělých v Československu v období let 1945 až 1989; vymezení pedagogiky dospělých
5. Vzdělávání dospělých – teoretické vymezení, konceptualizace a reflexe praxe; vývoj vzdělávání dospělých a andragogiky v ČR a ve světě po roce 1989
6. Podnikové (firemní) vzdělávání; kvalita v dalším vzdělávání
7. Zájmové, občanské a politické vzdělávání dospělých
8. Androdidaktika – didaktika dospělých (principy, metody, formy); andragog – jeho role, formální kvalifikace a kompetence
10. Trendy ve vzdělávání a učení se dospělých a seniorů (digitalizace, e-learning a online technologie ve vzdělávání dospělých)
11. Konceptualizace gerontagogiky (stárnutí populace, mezigenerační učení)
12. Specifika edukace seniorů - východiska, principy, možnosti a formy vzdělávání