Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s narušenou komunikační schopností:
Poznatky z oblasti vývoje řeči, narušeného vývoje řeči, narušené komunikační schopnosti. Budou prezentovány příklady dobré praxe, na nichž se studenti seznámí s případy dětí s narušeným vývojem řeči, s postupy při zjišťování speciálních potřeb a s postupy při přípravě individuálního vzdělávacího plánu u různých případů dětí a žáků s narušenou komunikační schopností.
Speciální pedagogika znevýhodněného člověka se sluchovým postižením:
Význam sluchu a sluchového pozadí. Výskyt a příčiny sluchových vad. Patologie sluchového analyzátoru. Klasifikace sluchových vad. Kompenzační pomůcky. Kochleární implantát. Úloha střediska rané péče a speciálně pedagogického centra. Význam verbálních a nonverbálních jazykových systémů ve vývoji sluchově postiženého dítěte. Podmínky volby typu rehabilitačního programu. Komunikační strategie sluchově postižených. Nástin historického vývoje péče o sluchově postižené. Uvedení do problematiky edukace dítěte se sluchovým postižením. Aspekty a možnosti integrace a inkluze sluchově postižených do škol hlavního vzdělávacího proudu. Rámcové vzdělávací plány, školní vzdělávací plány, individuální vzdělávací plány, hodnocení, legislativní rámec. Mimoškolní vzdělávání sluchově postižených. Zákon o znakové řeči a zákon o komunikačních systémech neslyšících a hluchoslepých osob. Důsledky sluchových vad. Prevence sluchových vad.