Charles Explorer logo
🇨🇿

Psychometrie, statistiky

Předmět na Pedagogická fakulta |
ORSP18918

Anotace

Základní pojmy psychometrie: Teoretické základy psychometrie při tvorbě psychodiagnostických metod, princip měření, vytváření norem (percentily). Předmět navazuje na Metodologii I. - výzkumnou. Kvantitativní diagnostika: Kvantitativní přístup k diagnostice, proces testování. Standardy pro testování, požadavky na testové metody (validita, reliabilita, objektivita), proces standardizace, položková analýza, aj. Principy vytváření nových diagnostických nástrojů (testy, dotazníky, posuzovací stupnice), adaptace testů, restandardizace. Využití stávajících nástrojů psychologické diagnostiky speciálními pedagogy, oblasti diagnostiky, ve kterých se může speciální pedagog spolupracovat s psychologem na diagnostice (diagnostika školní zralosti, diagnostika speciálních schopností, diagnostika třídy, diagnostika rodiny aj.). Kvalitativní diagnostika: Kvalitativní přístup k diagnostice, specifika pozorování v terénu, rozhovoru, analýzy produktů; práce s dokumenty formálními i neformálními ve speciálně pedagogické praxi. Požadavky na metody kvalitativní diagnostiky (objektivita, validita, reliabilita), prostředky jejich zvyšování. Možnosti i omezení kvalitativních metod, příprava jejich použití, analýza a interpretace údajů, práce s datovým materiálem. Diagnostický proces: Zásady, principy a etapy diagnostiky (zakázka, sběr dat, formulace hypotézy, příprava diagnostického postupu - výběr vhodných metod, interpretace výsledků, závěr - diagnostický nález, doporučení, prognóza). Diagnostické přístupy ve školských poradenských zařízeních, konkretizace zakázek (ve školním poradenském pracovišti, pedagogicko-psychologické poradně, speciálně pedagogickém centru a středisku výchovné péče, ve shodě se současnou legislativou, vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školství, ve znění navazujících předpisů). Při konkretizaci zakázek bude kladen důraz na jednotlivá věková období a diagnostika na jednotlivých pracovištích bude pojímána v systémovém kontextu (aktéři diagnostiky, spolupráce mezi psychologem a speciálním pedagogem, spolupráce mezi klientem a jeho rodinou - školským poradenským zařízením - školou - dalšími odbornými institucemi, např. ve zdravotnictví).

Dynamická diagnostika: Základní pojmy, rozdíl mezi statickou a dynamickou diagnostikou, formy a prostředky dynamické diagnostiky, využití diagnostiky pro intervence.