Pochopení zákonitostí a specifik vývoje postižených jedinců, s postižením faktorů, které do vývoje vstupují a ovlivňují jej (např. druh postižení, doba vzniku postižení, závažnost postižení, reakce rodiny a nejbližšího okolí, reakce širšího prostředí, vliv školy, vliv vrstevníků, společnosti jako takové). Studenti by tak měli získat vhled do specifik odlišného vývoje jedinců se zdravotním postižením a zdravotním/sociálním znevýhodněním a získat jakýsi obecný základ pro budování profesních speciálně pedagogických kompetencí. Nebude proto rozebírán tolik vývoj v jednotlivých etapách u toho kterého postižení.
Zpracování samostatné práce dle vlastního výběru se zaměřením na jednotlivé typy zdravotního postižení, zdravotního a sociálního znevýhodnění, která bude zahrnovat shromáždění relevantních literárních pramenů a jejich kritickou analýzu, postižení specifik vývoje jedince daného postižení a znevýhodnění a jeho osobnostních, emočních a sociálních charakteristik (v obecné rovině), případně i kazuistiku zpracovanou na základě údajů z odborného pracoviště (odborného nálezu).