Charles Explorer logo
🇨🇿

Poradenství etopedie

Předmět na Pedagogická fakulta |
ORSP18927

Anotace

Vypracování a realizace speciálně pedagogických a terapeutických programů zaměřených na specifické potřeby jednotlivých klientů. Výchovně vzdělávací činnost zaměřená na předcházení poruchám chování nebo jejich nápravu a sociálně rehabilitační činnost.

Poradenská činnost zaměřená na předcházení vzniku negativních jevů, případně na prohlubování již vniklých poruch chování. Poskytování specifických terapeutických přístupů, které souvisejí s některými diagnózami, např.

ADHD, ADD, SPU a dalších. Terapeuticko výchovné poradenství v oblasti závislostního chování.

Na terapii a poradenství dětí a mladistvých zneužívajících návykové látky jsou více zaměřené konkrétní výchovné ústavy. Cílené terapeuticko výchovné programy pro klienty, u nichž je velké riziko vzniku sociálně patologických jevů.

Významná poradenská pracoviště: Pedagogicko psychologická poradna (programy PPP jsou uvedeny v jiném kurzu). Střediska výchovné péče (existence a činnost SVP vymezena zákonem č. 109/2002 Sb. o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních).

Poradenství a preventivně výchovná činnost SVP: v -odděleních ambulantních, -odděleních celodenních (denní stacionář), -odděleních lůžkových (internátní). SVP spolupracuje: -se zákonnými zástupci, -se školou, -s orgány sociálně právní ochrany dětí, -případně s dalšími organizacemi.

V SVP poskytuje poradenství speciálně pedagogické a psychologické speciálně pedagogická a pedagogicko psychologická diagnostika poruch chování a sociálního vývoje, sociální diagnostika zaměřená na příčiny poruch chování a sociálního vývoje, komplexní psychologická diagnostika osobnosti. Na základě novely zákona č.333/2012 Sb. je v těchto zařízeních možné realizovat i ústavní výchovu.

SVP poskytuje poradenskou pomoc klientům, kteří se ocitli v tíživých životních situacích a vytváří podmínky pro předcházení vzniku negativních jevů. Na základě výsledků vyšetření a průběhu dosavadní péče v oddělení celodenním, internátním, případně ambulantním doporučuje další formu péče.

V internátním oddělení je klientům poskytována nepřetržitá výchovně vzdělávací péče. Účelem střediska je poskytování poradenských služeb nejen dětem a mladistvým, ale i jejich zákonným zástupcům s cílem návratu do rodiny. Průběh ústavní výchovy a návazné služby.

Dítěti je poskytována individuální podpora pro jeho komplexní rozvoj a příprava na samostatný život. Při realizaci ústavní výchovy jsou vytvářeny podmínky pro spolupráci s rodinou dítěte nebo náhradní rodinou a příslušnými subjekty.

Dítěti je poskytováno poradenství při plánovaném umístění, případně přemístění z jednoho zařízení do druhého. Pokud je to ovšem možné maximálně eliminovat přemisťování dítěte v rámci výkonu ústavní výchovy.

V případě dobrovolného pobytu musí dohoda obsahovat jeho konkrétní cíle. Zařízení zpracuje diagnostické přístupy, výchovně terapeutický a vzdělávací plán.

O rea-lizovaných opatření ve výchově se vede záznam a je součástí osobního spisu dítěte. Je realizován program rozvoje osobnosti dítěte s důrazem na prevenci rizikového chování nebo prohlubování již vzniklých poruch chování.

Cílem je vedení dítěte k zodpovědnosti za vlastní chování a vedení k samostatnému rozhodování. Před odchodem z ústavní výchovy, případně z náhradní rodinné péče do samostatného života je poskytováno poradenství, zejména v oblasti vzdělávání, zaměstnání, bydlení, možnostech finanční podpory a jiných forem sociálního poradenství.

Zařízení poskytuje poradenství a následnou podporu pro mladistvé a mladé dospělé i po odchodu z ústavu s důrazem na respektování individuálních potřeb jedince.