Charles Explorer logo
🇨🇿

Univerzita 3. věku

Předmět na Pedagogická fakulta |
OU001

Sylabus

fenomenologie, postmoderna novopozitivismus, česká filosofie : Patočka, Masaryk, Krejčí, Komenský

Anotace

Výuka se soustřeďuje na filosofické systémy v dějinách filosofie, jde o ontologii, gnozeologii a etiku v diachronním i synchronním pohledu.

Důraz je kladen na českou filosofii v provázanosti s evropským filosofickým dědictvím, protože tato výuka sleduje intenci evropských kulturních tradic.

Přednášky se týkají i filosofie mimoevropské. Konkrétně se soustřeďujeme se na tato témata: filosofie těla a tělesnosti, péče o duši, filosofie pravdy (teorie :koherence, korespondence, většinová teorie,aletheia, Nietzschova koncepce pravdy, marxistická koncepce pravdy, úloha koroborace v současné popperiánsky založené vědeckosti, addaequatio rei et intellectus v aristotelském a tomášovském pojetí, postmoderní situace a její vztah pluralitě pravd, atd.)Zvláštní důraz je kladen na fenomenologii a hermeneutiku, tj. vysvětlení Husserlovy, Heideggerovy a Patočkovy filosofie. Z fenomenologického hlediska vysvětlujeme fenomény: stáří, zdraví, života a smrti, problematiku domova.

Literatura: Hoeffding, H. a Král, J. Přehledné dějiny filosofie.Praha : F. Strnad, 1941.

Hogenová, A. Jak pečujeme o svou duši. Praha : Pedf UK,2009.

Hogenová, A. Bloudění jako úděl.Praha : PedF UK 2011.

Hogenová , A. K fenoménu sebepoznání. Praha: UK PedF 2010, 150 stran, ISBN 978-80-7290-478-5

Hogenová, A. a Kuklová, J. Monografie: Fenomenologie – řeč – média. Praha: Pedagogická fakulta 2010, část knihy: ss. 4 – 177. ISBN 978-80-7290-436-5

Hogenová, Anna Jan Hus – pravda - fenomenologie. Praha: Pedf Uk 2010, 320 stran, ISBN 978-80-7290-494-5

Hogenová A. Čas jako problém. Chomutov : L. Marek, 2011, ISBN 978-80-87127-43-8 186 stran.

Hogenová, A. Fenomén domova. Praha : Pedf UK 2013, 301, ISBN 978-80-7290-705-2

Hogenová, A. K fenoménu stáří. Praha : Pedf UK 2013, ss. 278, ISBN 978-80-7290-593-5

Hogenová, A. Filosofický příspěvek k metodologii. Praha : PedF UK, 2013, ss.167, ISBN978-80-7290-682-6