* Cílem předmětu je připravit studenta k samostatnému vypracování designu výzkumné studie s kvantitativním, nebo kvalitativním charakterem a celkovým řešením definované studie v návaznosti na vymezený výzkumný problém. Sylabus:
1) Úvod do filosofie vědy; detailně budou rozebrány úkoly vědy, základní metody poznání (vědění), i limity vědy; větší důraz bude věnován pohledu filosofa Karla Poppera a jeho podmínce falzifikovatelnosti hypotéz (prof. Dr. Jim Parry - přednášky v angličtině)
2) Etické aspekty výzkumu zisk kompetencí k samostatné tvorbě dokumentu schválení výzkumu etickou komisí příslušné instituce. (doc. PhDr. Irena Parry Martínková)
3) Základy kvalitativního výzkumu: základní rámec kvalitativního přístupu (role apozice výzkumníka, orientace na subjekt předvýzkum a orientační výzkum); základní typy výzkumů v kvalitativním přístupu (případová studie, analýza dokumentů, kvalitativní evaluace); metody získávání kvalitativních dat (pozorování, metoda moderovaného rozhovoru, skupinová interview, kvalifikovaný odhad), (doc. PhDr. Jiří Mudrák, Ph.D.)
4) Kvantitativní výzkum: Typy a teoreticko-empirických výzkumných studií, účel jednotlivých typů teoreticko-empirických studií (doc. PhDr. Martin Musálek, Ph.D.)
5) Vědecký problém jeho formulace, cíl práce a jeho vztah k názvu práce výzkumná otázka, provázanost s výzkumným problémem, výzkumné hypotézy (doc. PhDr. Martin Musálek, Ph.D.)
6) Výzkumný soubor: základní typy výběrů (empirické, pravděpodobností) realizovatelnost výběru probandů v praxi, náležitosti, relevantnost výběru - velikost výzkumného souboru versus průkaznost zjištění (doc. PhDr. Martin Musálek, Ph.D.)
7) klinický versus standardizovaný nástroj, co je to mezikulturní převod nástroje - nezbytnosti a náležitosti, problematika diagnostické kvality - validita a reliabilita, zlaté standardy a jejich respektování (doc. PhDr. Martin Musálek, Ph.D.)
8) Představení nejpoužívanějších přístupů pro zpracování dat (experimentální i popisné studie) orientace ve výsledcích v konkrétních publikovaných studiích (doc. PhDr. Martin Musálek, Ph.D.)
9) Statistika v prostředí R-cran (Popisné statistiky, t-testy, anova, ancova, Regrese a korelace, faktorová analýza a strukturálního modelování (doc. PhDr. Jan Štochl, MPhil, Ph.D.)
Cílem předmětu je připravit studenta k samostatnému vypracování designu v ýzkumné studie s kvantitativním, nebo kvalitativním charakterem a celkovým řešením definované studie v návaznosti na vymezený výzkumný problém.