Předmět je vyučován formou přednášek a k tomu navazujícími praktiky. Přednášky jsou pro všechny studenty společné, praktika jsou děleny do 3 skupin. Výuka probíhá dle konkrétního rozpisu (viz studijní opory, MOODLE 2). Praktická cvičení ve 3 laboratořích fakulty – Laboratoř BEZ, Biomedicíncká laboratoř a učebně v U2.
Vyučovaná témata:
Zásady objektivizace údajů a objektivní interpretace dat, chyba měření.
Kinematické analýzy pohybu, způsoby monitorování kinematiky.
Dynamické analýzy pohybu, způsoby monitorování sil, energií a výkonů.
Ultrasonografie (US) pohybového aparátu, princip a role ultrasonografie v praxi fyzioterapeuta.
Princip a role elektroencefalografie (EEG) v praxi fyzioterapeuta.
Princip a role elektromyografie (EMG) v praxi fyzioterapeuta.
Princip a role magnetické rezonance (MRI) v praxi fyzioterapeuta.
Princip a role počítačové tomografie (CT) v praxi fyzioterapeuta.
Princip a role termokamery v praxi fyzioterapeuta.
Princip a role ergometrických, spirometrických a spiroergometrických vyšetření v praxi fyzioterapeuta.
Zátěžová diagnostika, testování výkonnosti, terénní testy.
Klinická vyšetření posturální stability.
Princip a role rentgenového zobrazení (RTG) pro praxi fyzioterapeuta.
Kvalitativní a kvantitativní hodnocení svalové síly.
Role elektrokardiologického vyšetření (EKG)
Možnosti zobrazení vyšetření krevního tlaku a tepové frekvence pro praxi fyzioterapeuta.
Antropometrické metody vyšetření, vyšetření rozsahu pohybu.
Laboratorní vyšetření posturální stability.
Plantografie, pedobarografie, biometrická analýza kroku.
MOIRE vyšetření, 3D scan.
Obsahem předmětu je práce s přístrojovou technikou v kontextu pohybového aparátu. Student je seznámen jak s teoretickými, tak praktickými postupy měření v práci fyzioterapeuta.
Prakticky se student bude věnovat ultrasonografii, zátěžovým měřením, kinematické analýze, pedobarografii a dalším postupům. Objektivizační metody jsou zahrnuty k tzv. státnicovým předmětům, tvoří důležitou součást vzdělání fyzioterapeuta.
Výuka je koncipována jak teoretickými přednáškami tak povinnými praktiky v laboratořích. Znalost objektivizačních metod by měla být studentovi vodítkem pro zpracování jeho diplomové práce.