Semináře: (2 hodiny = 1 lekce)
1. Úvod do studia. Význam a využití rytmické gymnastiky v tělesné výchově a sportu. Bentleyův test hudebnosti. Náčiní v RG. Hudební puls. Počítací doba. Metrum, metrický akcent a jeho využití v pohybovém projevu. Tempo a jeho změny. Seznámení se základními časovými jednotkami. Cvičení bez náčiní: chůze, běh, taneční kroky a jejich rytmické a prostorové variace.
2. Rytmus. Rytmický impuls. Rytmické motivy s uplatněním tečkovaného a osminového rytmu. Cvičení bez náčiní: skoky se svislým stoupáním těžiště. Využití rytmických náčiní (tlukátka, tamburíny), pohybové vazby s využitím švihadla (sestava).
3. Dynamika v pohybu a v hudbě. Pohybová realizace kontrastních dynamických stupňů. Dynamické změny náhlé a postupné (crescendo - decrescendo). Dynamický oblouk. Cvičení bez náčiní: skoky se šikmým stoupáním těžiště. Rovnovážné tvary. Technika cvičení s míčem.
4. Charakteristické rytmy. Rytmické modely základních tanečních kroků ve 2/4 a 3/4 taktu. Jejich uplatnění v pohybové improvizaci a tanečních hrách. Cvičení bez náčiní: základní taneční kroky ve 2/4 a 3/4 taktu. Obraty. Technika cvičení s obručí.
5. Agogika, tektonika a jejich využití v hudebně pohybovém projevu. Improvizace s využitím agogických změn. Technika cvičení se stuhou.
6. Využití netradičního náčiní v hudebně pohybových vazbách.
7. Didaktické výstupy zaměřené na hudebně pohybové vztahy.
8. Význam pohybových skladeb pro společenskou, pohybovou a estetickou kultivaci člověka. Základy teorie tvořivosti a základy kompoziční techniky. Složky pohybové skladby - pohybová, hudební, choreografická. Praxe: tvůrčí práce s pohybovým motivem.
9. Myšlenka - idea skladby. Zásady pro tvorbu pohybových skladeb. Principy tvorby pohybových skladeb (celistvosti, gradace, kontrastu, opakování, variace). Praxe: tvůrčí rozvíjení pohybového motivu.
10. Proces realizace pohybových skladeb. Etapy tvorby pohybových skladeb. Sestavy, společné skladby. Hodnocení pohybových skladeb. Didaktika tvorby PS. Praxe: vytváření pohybové etudy.
11. Historie tělovýchovných vystoupení. Hromadné pohybové skladby, Gymnaestrády, Všesokolské slety, Festivaly aj. Praxe: tvorba části pohybové skladby.
12. Tance lidové, společenské, moderní.
13. Tance lidové, společenské, moderní.
14. Tance lidové, společenské, moderní.
Charakteristika: V oboru gymnastika je formou hudebně pohybové výchovy Rytmická gymnastika, zaměřená na osvojování esteticko koordinačních dovedností s akcentem na rozvoj pohybové tvořivosti. Využívá cvičení bez náčiní, s náčiním, prvky tanečního oboru.
Rozvíjení tvořivosti směřuje ke tvorbě pohybových skladeb. Ve výuce jsou uplatňovány specifické didaktické styly.