Charles Explorer logo
🇬🇧

Theory and Basics of Didactics of Gymnastics

Class at Faculty of Physical Education and Sport |
PGYM017

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Semináře: (2 hodiny = 1 lekce)

1. Úvod do studia. Význam a využití rytmické gymnastiky v tělesné výchově a sportu. Bentleyův test hudebnosti. Náčiní v RG. Hudební puls. Počítací doba. Metrum, metrický akcent a jeho využití v pohybovém projevu. Tempo a jeho změny. Seznámení se základními časovými jednotkami. Cvičení bez náčiní: chůze, běh, taneční kroky a jejich rytmické a prostorové variace.

2. Rytmus. Rytmický impuls. Rytmické motivy s uplatněním tečkovaného a osminového rytmu. Cvičení bez náčiní: skoky se svislým stoupáním těžiště. Využití rytmických náčiní (tlukátka, tamburíny), pohybové vazby s využitím švihadla (sestava).

3. Dynamika v pohybu a v hudbě. Pohybová realizace kontrastních dynamických stupňů. Dynamické změny náhlé a postupné (crescendo - decrescendo). Dynamický oblouk. Cvičení bez náčiní: skoky se šikmým stoupáním těžiště. Rovnovážné tvary. Technika cvičení s míčem.

4. Charakteristické rytmy. Rytmické modely základních tanečních kroků ve 2/4 a 3/4 taktu. Jejich uplatnění v pohybové improvizaci a tanečních hrách. Cvičení bez náčiní: základní taneční kroky ve 2/4 a 3/4 taktu. Obraty. Technika cvičení s obručí.

5. Agogika, tektonika a jejich využití v hudebně pohybovém projevu. Improvizace s využitím agogických změn. Technika cvičení se stuhou.

6. Využití netradičního náčiní v hudebně pohybových vazbách.

7. Didaktické výstupy zaměřené na hudebně pohybové vztahy.

8. Význam pohybových skladeb pro společenskou, pohybovou a estetickou kultivaci člověka. Základy teorie tvořivosti a základy kompoziční techniky. Složky pohybové skladby - pohybová, hudební, choreografická. Praxe: tvůrčí práce s pohybovým motivem.

9. Myšlenka - idea skladby. Zásady pro tvorbu pohybových skladeb. Principy tvorby pohybových skladeb (celistvosti, gradace, kontrastu, opakování, variace). Praxe: tvůrčí rozvíjení pohybového motivu.

10. Proces realizace pohybových skladeb. Etapy tvorby pohybových skladeb. Sestavy, společné skladby. Hodnocení pohybových skladeb. Didaktika tvorby PS. Praxe: vytváření pohybové etudy.

11. Historie tělovýchovných vystoupení. Hromadné pohybové skladby, Gymnaestrády, Všesokolské slety, Festivaly aj. Praxe: tvorba části pohybové skladby.

12. Tance lidové, společenské, moderní.

13. Tance lidové, společenské, moderní.

14. Tance lidové, společenské, moderní.

Annotation

Introduction to the theory of motion composition (group performance). Creative activity connected with making the composition.