Teorie a didaktika hudebně pohybových vztahů. Osvojení vybraných okruhů pohybových dovedností cvičení bez náčiní. Zvládnutí základní techniky cvičení s náčiním. Uplatnění získaných poznatků v hudebně pohybové tvorbě. Tvorba, proces realizace a hodnocení pohybových skladeb. Teorie h-p vztahů je v každé lekci aplikována do praktických cvičení.
Semináře: 1. Úvod do studia. Význam a využití rytmické gymnastiky v tělesné výchově a sportu. Bentleyův test hudebnosti. Náčiní v RG. 2.-3. Hudební puls. Počítací doba. Metrum, metrický akcent a jeho využití v pohybovém projevu. Tempo a jeho změny. Seznámení se základními časovými jednotkami. Cvičení bez náčiní: chůze, běh, taneční kroky a jejich rytmické a prostorové variace. Švihadlo, sestava. 4.-5. Rytmus. Rytmický impuls. Rytmické motivy s uplatněním tečkovaného a osminového rytmu. Cvičení bez náčiní: skoky se svislým stoupáním těžiště. Využití rytmických náčiní (tlukátka, tamburíny), malé míčky, míč. 6.-7. Dynamika v pohybu a v hudbě. Pohybová realizace kontrastních dynamických stupňů. Dynamické změny náhlé a postupné (crescendo - decrescendo). Dynamický oblouk. Cvičení bez náčiní: skoky se šikmým stoupáním těžiště. Rovnovážné tvary. Sestava s míčem. Obruč. 8.-9. Charakteristické rytmy. Rytmické modely základních tanečních kroků ve 2/4 a 3/4 taktu. Jejich uplatnění v pohybové improvizaci a tanečních hrách. Cvičení bez náčiní: základní taneční kroky ve 2/4 a 3/4 taktu. Obraty. Pohybové vazby s obručí. Stuha a závoj. 10.-11. Agogika, tektonika a jejich využití v hudebně pohybovém projevu. Improvizace s využitím agogických změn. Význam pohybových skladeb pro společenskou, pohybovou a estetickou kultivaci člověka. Základy teorie tvořivosti a základy kompoziční techniky. 12.-13. Složky pohybové skladby - pohybová, hudební, choreografická. Zásady pro tvorbu PS, principy tvorby PS, proces realizace pohybových skladeb. Sestavy, skladby. Hodnocení pohybových skladeb, hromadné pohybové skladby, Gymnaestrády.
Charakteristika:
Rytmická gymnastika jako forma hudebně pohybové výchovy je zaměřena na osvojování esteticko koordinačních dovedností. Využívá cvičení bez náčiní a s náčiním. Rozvíjení tvořivosti směřuje ke tvorbě pohybových skladeb.