Obsah výuky: Přednášky:
1. Úvod do studia. Význam a využití rytmické gymnastiky v tělesné výchově a sportu OSP. Bentleyův test hudebnosti. Hudební puls. Počítací doba. Metrum, metrický akcent a jeho využití v pohybovém projevu.
2. Rytmus. Rytmický impuls. Rytmické motivy s uplatněním tečkovaného a osminového rytmu. Charakteristický rytmus.
3. Dynamika v pohybu a hudbě. Dynamické změny náhlé a postupné (crescendo-decrescendo). Dynamický oblouk. Pohybová realizace kontrastních dynamických stupňů.
4. Agogika, tektonika a jejich využití v hudebně-pohybovém projevu.
5. Pohybová skladba jako hudebně-pohybová kompozice. Složky pohybové skladby - pohybová, hudební, choreografická. Zásady pro tvorbu pohybové skladby, principy tvorby pohybové skladby.
6. Historie tělovýchovných vystoupení, hromadné pohybové skladby, Světové gymnaestrády.
7. Přehlídky, soutěže a hodnocení pohybových skladeb. Semináře:
1. Technika a didaktika cvičení bez náčiní - základní pohybové školení, technika a didaktika cvičení se švihadlem I.
2. Technika a didaktika cvičení bez náčiní - základní pohybové školení, technika a didaktika cvičení se švihadlem II.
3. Technika a didaktika cvičení bez náčiní - základní skoky a obraty I. Využití rytmického náčiní (tlukátka, tamburíny), technika a didaktika cvičení s malými míčky a míčem (rozvoj manipulačních dovedností).
4. Technika a didaktika cvičení bez náčiní - základní skoky a obraty II. Využití rytmického náčiní (tlukátka, tamburíny), technika a didaktika cvičení s malými míčky a míčem (rozvoj manipulačních dovedností).
5. Technika a didaktika cvičení bez náčiní - rovnovážné tvary. Technika a didaktika cvičení s obručí (rozvoj manipulačních dovedností).
6. Tvůrčí činnost při tvorbě pohybových skladeb. Práce s hudebně-pohybovým motivem. Proces realizace pohybových skladeb. Sestavy, etudy, pohybové skladby.
7. Vlastní tvorba a předvedení pohybových skladeb.
Absolvent předmětu je způsobilý vytvářet a realizovat programy gymnastických cvičení v souladu s hudbou, zaměřené na techniku cvičení bez náčiní, manipulační dovednosti s náčiním a aplikovat je do tělesné výchovy osob se specifickými potřebami (OSP). Rozvíjení pohybové tvořivosti směřuje k tvorbě aplikovaných gymnastických programů a hudebně-pohybových kompozic – pohybových skladeb.