1. Filosofický přístup k fenoménu výchovy
2. Základní dimenze výchovy: kosmický, fylogenetický a ontogenetický aspekt
3. Výchovné archetypy v dějinách (doba eduka ční)
4. Platonská paideia
5. Křesťanské educatio
6. Výchova v kontextu Komenského "všenápravných" snah
7. Interpretace Komenského pampaedie a pansofie
8. Locke. Rousseau. Duchovědná pedagogika
9. "Škola" vs. scholé
10. Doba "postedukační" a její problémy
11. Alternativní přístupy k edukaci
12. Univerzity pro
21. století
13. Antinomie současné výchovy
Cílem výuky předmětu je osvojení hlubšího přístupu k fenoménu výchovy s cílem narušit některé běžné pedagogické stereotypy a poukázat na antinomie (post)moderní výchovy. Dalšími tematickými okruhy jsou archetypy výchovy a jejich využitelnost v současnosti, dialektika vztahu vychovávajícího (educans) a vychovávaného (educandus) etc.