Přednášky:
1. Základy komunikace, charakter a podmínky - zvláštnosti češtiny.
2. Verbální komunikace, konotativní a denotativní významy.
3. Aktivní naslouchání, typy otázek, bariéry v naslouchání.
4. Neverbální komunikace - paralingvistika.
5. Řeč těla a její význam, proxemika.
6. Základy pozitivní komunikace a souvislost se sebepojetím a sociální percepcí druhých: I´m OK - You´re OK.
7. Komunikační jednotky, obřady a hry. Pozdrav, loučení, základy sociálních her.
8. Argumentace a zásady přesvědčování.
9. Základy asertivity a její definice. Asertivní práva, „já“ jazyk.
10. Asertivní techniky (otevřené dveře, negativní aserce, gramofonová deska apod.).
11. Kritika: obvyklé a chybné reakce, jak kritizovat a jak čelit kritice.
12. Konflikty a jejich zvládání. Typy mezilidských konfliktů, agresivní a úniková řešení.
13. Transakční analýza a komunikační hry s nulovým koncem.
14. Zásady předávání informací a podávání zpráv. Semináře:
1. Zjišťování efektivity skupiny - případ na přežití (výcvik).
2. Verbální komunikace - výcvik v naslouchání, typy otázek a jejich použití při zjišťování a navrhování řešení.
3. Neverbální komunikace - vzdálenosti, posturika, mimika. Výcvik encounterových technik.
4. Pozitivní komunikace a empatie - skupinová hra
5. Argumentace a přesvědčování - cvičný případ na přesvědčování „kolo“.
6. Test asertivity - rozpoznávání agresivního, pasivního a asertivního chování v různých situacích
7. Konfliktní situace a jejich asertivní řešení. Sebepoznávací test a výcvik typu „role plays“.
Předmět má seznámit studenty se základy komunikace mezi lidmi a zásadami komunikace pro manažery. Výuka je zaměřena zejména na osvojení základních komunikačních teorií, poznání verbální a neverbální komunikace, metod přesvědčování, zákonů a technik asertivity, řešení konfliktů, základů předávání informací stejně jako s komunikačními hrami a transakční analýzou.