Přednášky:
1. Úvod, obsah předmětu, požadavky ke zkoušce. Sport - jeho struktura a funkce, systematika soutěží. Pojetí, cíle a úkoly sportovního tréninku. Sportovní výkon a jeho struktura.
2. Teoretická interpretace sportovního tréninku, systémový přístup. Realizační t ým, trenérství, činnost trenéra, činnosti a úkoly manažera ve sportovním tréninku.
3. Zatížení: zátěžové podněty, klasifikace tréninkových cvičení jako adaptačních podnětů, intenzita, míra specifičnosti. Manipulace se zatížením. Frekvence tréninkových podnětů, zotavné procesy.
4. Trénink jako proces specializované adaptace, motorické učení, interakce.
5. Složky sportovního tréninku: kondiční, technická, taktická, psychologická. Vytrvalostní schopnosti: koncept, význam, strategie, stimulace, operativní nástroje rozvoje. Aerobní oblast: metody stimulace, prostředky, anaerobní oblast: metody stimulace.
6. Silové schopnosti, strukturace pro potřeby tréninku. Přehled a specifikace druhů silových schopností. Rychlostní schopnosti a jejich stimulace. Metody, komponenty a prostředky rozvoje síly a rychlosti.
7. Koordinační schopnosti, pohyblivost. Technická příprava, obecná východiska, technika, kritéria techniky. Sportovní dovednosti. Praktické aspekty osvojování a zdokonalování dovedností. Metody rozvoje koordinace, techniky a pohyblivosti.
8. Taktická příprava a její obsah: taktika, taktické jednání, vědomosti, dovednosti, myšlení v tréninkovém procesu.
9. Psychologická příprava: pojetí, obsah, dlouhodobá a krátkodobá psychologická příprava.
10. Dlouhodobá koncepce a managament sportovního tréninku: etapy základního, specializovaného a vrcholového tréninku, ukončení kariéry.
11. Periodizace sportovního tréninku: makrocyklus, mezocyklus, mikrocyklus, tréninková jednotka. Stavba tréninku: roční tréninkový cyklus, období přípravné, hlavní, závodní, přechodné.
12. Sportovní manažer a řízení sportovního tréninku (systémové pojetí): plánování, evidence, kontrola trénovanosti, vyhodnocování. Prognostika a její uplatnění při participaci manažera na řízení sportovního tréninku.
13. Výběr talentů. Základní rysy koncepce tréninku dětí a mládeže. Trénink zdravotně postižených.
14. Současné trendy a tendence v managamentu sportovního tréninku.
Předmět umožní pochopit v souvislostech, proč dochází ke zvyšování výkonnosti, co má sportovní trénink obsahovat a jak postupovat, tj. teoreticky ovládnout hlavní problémy tréninku v podobě zákonitostí, principů, metod, doporučení apod. Věnuje se struktuře výkonu, zatěžování, složkám tréninku (kondiční, technická, taktická a psychologická příprava), dlouhodobé koncepci, stavbě a řízení tréninku.