P řednášky:
1. Obsah předmětu, trenérství, trenér, činnost trenéra, požadavky. Sport - jeho společenská a individuální funkce. Sportovní trénink: pojetí, cíl, úkoly. Základní pojmy, systémový přístup ke ST. Trénink jako proces specializované adaptace, motorického učení, interakce.
2. Zatížení: zátěžové podněty, klasifikace tréninkových cvičení jako adaptačních podnětů, intenzita, míra specifičnosti.
3. Dlouhodobá koncepce sportovního tréninku a její zdůvodnění: etapa základního specializovaného a vrcholového tréninku. Cykly ST: makrocyklus, mezocyklus, mikrocyklus, tréninková jednotka. Stavba tréninku: roční tréninkový cyklus.
4. Řízení sportovního tréninku, systémové pojetí: identifikace a formulace systému.: plánování, evidence, kontrola trénovanosti, vyhodnocování.
5. Vymezení složek sportovního tréninku a jejich obsah. Pohybové schopnosti jako objekt stimulace v kondiční přípravě. Základní principy stimulace silových, vytrvalostních, rychlostních a koordinačních schopností.
6. Technická příprava, obecná východiska, technika, kriteria techniky. Sportovní dovednosti. Praktické aspekty osvojování a zdokonalování dovedností. Metody.
7. Taktická příprava a její obsah: taktika, taktické jednání, vědomosti, dovednosti, myšlení v tréninkovém procesu. Obrysy psychologické přípravy: pojetí, obsah, dlouhodobá a krátkodobá psychologická příprava.
8. Základní rysy koncepce tréninku dětí a výběru talentovaných jedinců. Semináře:
9. Podmínky a znaky adaptace
10. Praktická manipulace se zatížením
11. Vývojové zákonitosti a jejich projekce do etap tréninku.
12. Kondiční příprava: Metodotvorné komponenty posilování a manipulace s nimi. Přehled metod posilování.
13. Vytrvalostní schopnosti: stimulace v aerobní oblasti, v anaerobní oblasti. Praktické aspekty rychlostního zatěžování.
14. Metody a věkové aspekty technické přípravy. Diferencovaný přístup k osvojování taktických vědomostí a dovedností.
Předmět umožní pochopit v souvislostech, proč dochází ke zvyšování výkonnosti, co má trénink obsahovat a jak postupovat, tj. teoreticky ovládnout hlavní problémy tréninku v podobě zákonitostí, principů, metod, doporučení apod.
Věnuje se v základní podobě teoretické interpretaci tréninku, jeho systémovému pojetí , zatěžování, složkám tréninku
(kondiční, technická, taktická a psychologická příprava), dlouhodobé koncepci, stavbě a řízení tréninku.