Přednášky:
1. Speciální pedagogika jako vědní disciplína, její vývoj, systém, předmět a cíle. Vědecká a výzkumná práce ve speciální pedagogice. Speciálněpedagogická terminologie.
2. Současné trendy ve speciální pedagogice. Metody a principy speciální pedagogiky. Cílové skupiny speciální pedagogiky. Normalita, abnormalita, patologie ve speciální pedagogice.
3. Vývoj vztahu společnosti k lidem s postižením či znevýhodněním (s akcentem na pedagogický přístup).
4. Systém péče o jedince s postižením či znevýhodněním v České republice a srovnání se zahraničím.
5. Segregace. Integrace, inkluze. Charakteristika a formy školské integrace. Sociální integrace, její možnosti a limity, integrace dospělých lidí s postižením na běžný trh práce.
6. Rodina dítěte se zdravotním postižením - psychosociální faktory výchovy. Spolupráce rodičů s učiteli, výchovnými institucemi a poradenskými pracovišti.
7. Prevence ve speciální pedagogice. Vymezení systému poradenství pro jedince se speciálními vzdělávacími potřebami a současné legislativní podmínky poskytování poradenských služeb.
8. Speciálněpedagogická diagnostika (pojetí, diagnostika v raném a předškolním věku, diagnostika školní zralosti, základní diagnostické metody, hlavní oblasti speciálněpedagogické diagnostiky).
9. Zaměstnávání osob se zdravotním postižením, druh a úroveň legislativních úprav.
10. Pojetí těžkého zdravotního postižení a kombinovaných vad. Klasifikace a charakteristika vybraných kombinovaných vad, možnosti edukace.
11. Augmentativní a alternativní komunikace - charakteristika, výhody a nevýhody užití, dynamické a statické komunikační systémy.
12. Terapie ve speciálněpedagogické péči (stimulace, snoezelen, ergoterapie, muzikoterapie, arteterapie, dramaterapie, taneční terapie, kinezioterapie, animoterapie, činnostní a herní terapie, biblioterapie).
13. Strategie ve vzdělávání minorit se zaměřením na romské etnikum, sociokulturní handicap.
14. Specifické vývojové poruchy učení - pojetí, etiologie, klasifikace, diagnostika, charakteristika dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspinxie, dysmuzie, dyspraxie). Semináře:
1. Návštěva speciální školy pro děti se specifickými potřebami.
2. Speciálněpedagogická diagnostika v praxi.
3. Exkurze do poradenského zařízení pro jedince se specifickými potřebami.
4. Exkurze do chráněné dílny.
5. Augmentativní a alternativní komunikace v praxi.
6. Videoprojekce (romská problematika, problematika hluchoslepoty, canisterapie).
7. Reedukace specifických vývojových poruch učení v praxi.
The subject gives a complete overview from the field of an upbringing and an education of people with special needs, informs students with a history as well as with current conception of special pedagogy, further with basic target groups of particular subbranches (psychopedy, ethopedy, somathopedy, surdopedy, ophtalmopedy and logopedy ) and with special pedagogical methods and approaches. The subject also occupies with current problems of an education of pupils with a helatzh impairment or with a health and social disadvantage.
Further, subject also occupies with a new integrating, humanistic and democratisation tendencies in an education of children, youth and adults with special education needs. Within exercises and excursions students have an opportunity to gain practical experiences with people with special needs.