Přednášky:
1. Speciální pedagogika jako vědní disciplína, její vývoj, systém, předmět a c íle. Vědecká a výzkumná práce ve speciální pedagogice. Speciálněpedagogická terminologie.
2. Současné trendy ve speciální pedagogice. Metody a principy speciální pedagogiky. Cílové skupiny speciální pedagogiky. Normalita, abnormalita, patologie ve speciální pedagogice.
3. Vývoj vztahu společnosti k lidem s postižením či znevýhodněním (s akcentem na pedagogický přístup).
4. Systém péče o jedince s postižením či znevýhodněním v České republice a srovnání se zahraničím.
5. Segregace. Integrace, inkluze. Charakteristika a formy školské integrace. Sociální integrace, její možnosti a limity, integrace dospělých lidí s postižením na běžný trh práce.
6. Rodina dítěte se zdravotním postižením - psychosociální faktory výchovy. Spolupráce rodičů s učiteli, výchovnými institucemi a poradenskými pracovišti.
7. Prevence ve speciální pedagogice. Vymezení systému poradenství pro jedince se speciálními vzdělávacími potřebami a současné legislativní podmínky poskytování poradenských služeb.
8. Speciálněpedagogická diagnostika (pojetí, diagnostika v raném a předškolním věku, diagnostika školní zralosti, základní diagnostické metody, hlavní oblasti speciálněpedagogické diagnostiky).
9. Zaměstnávání osob se zdravotním postižením, druh a úroveň legislativních úprav.
10. Pojetí těžkého zdravotního postižení a kombinovaných vad. Klasifikace a charakteristika vybraných kombinovaných vad, možnosti edukace.
11. Augmentativní a alternativní komunikace - charakteristika, výhody a nevýhody užití, dynamické a statické komunikační systémy.
12. Terapie ve speciálněpedagogické péči (stimulace, snoezelen, ergoterapie, muzikoterapie, arteterapie, dramaterapie, taneční terapie, kinezioterapie, animoterapie, činnostní a herní terapie, biblioterapie).
13. Strategie ve vzdělávání minorit se zaměřením na romské etnikum, sociokulturní handicap.
14. Specifické vývojové poruchy učení - pojetí, etiologie, klasifikace, diagnostika, charakteristika dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspinxie, dysmuzie, dyspraxie). Semináře:
1. Návštěva speciální školy pro děti se specifickými potřebami.
2. Speciálněpedagogická diagnostika v praxi.
3. Exkurze do poradenského zařízení pro jedince se specifickými potřebami.
4. Exkurze do chráněné dílny.
5. Augmentativní a alternativní komunikace v praxi.
6. Videoprojekce (romská problematika, problematika hluchoslepoty, canisterapie).
7. Reedukace specifických vývojových poruch učení v praxi.
Předmět podává ucelený přehled z oblasti výchovy a vzdělávání jedinců se specifickými potřebami, seznamuje posluchače s dějinami a současným pojetím speciální pedagogiky, základními cílovými skupinami jednotlivých podoborů (psychopedie, etopedie, somatopedie, surdopedie, oftalmopedie, logopedie) a speciálněpedagogickými metodami a přístupy. Věnuje se rovněž aktuálním problémům edukace žáků se zdravotním postižením, zdravotním a sociálním znevýhodněním a s novými integračními, humanizačními a demokratizačními trendy ve vzdělávání dětí, mládeže a dospělých se specifickými vzdělávacími potřebami.
V rámci cvičení a exkurzí mají posluchači možnost praktické zkušenosti s jedinci se speciálními potřebami.