Přednášky:
1. Speciální pedagogika jako vědní disciplína, její vývoj, systém, předmět a cíle. Vědecká a výzkumná práce ve speciální pedagogice. Speciálněpedagogická terminologie.
2. Současné trendy ve speciální pedagogice. Metody a principy speciální pedagogiky. Cílové skupiny speciální pedagogiky. Normalita, abnormalita, patologie ve speciální pedagogice.
3. Vývoj vztahu společnosti k lidem s postižením či znevýhodněním (s akcentem na pedagogický přístup).
4. Systém péče o jedince s postižením či znevýhodněním v České republice a srovnání se zahraničím.
5. Segregace. Integrace, inkluze. Charakteristika a formy školské integrace. Sociální integrace, její možnosti a limity, integrace dospělých lidí s postižením na běžný trh práce.
6. Rodina dítěte se zdravotním postižením - psychosociální faktory výchovy. Spolupráce rodičů s učiteli, výchovnými institucemi a poradenskými pracovišti.
7. Prevence ve speciální pedagogice. Vymezení systému poradenství pro jedince se speciálními vzdělávacími potřebami a současné legislativní podmínky poskytování poradenských služeb.
8. Speciálněpedagogická diagnostika (pojetí, diagnostika v raném a předškolním věku, diagnostika školní zralosti, základní diagnostické metody, hlavní oblasti speciálněpedagogické diagnostiky).
9. Zaměstnávání osob se zdravotním postižením, druh a úroveň legislativních úprav.
10. Pojetí těžkého zdravotního postižení a kombinovaných vad. Klasifikace a charakteristika vybraných kombinovaných vad, možnosti edukace.
11. Augmentativní a alternativní komunikace - charakteristika, výhody a nevýhody užití, dynamické a statické komunikační systémy.
12. Terapie ve speciálněpedagogické péči (stimulace, snoezelen, ergoterapie, muzikoterapie, arteterapie, dramaterapie, taneční terapie, kinezioterapie, animoterapie, činnostní a herní terapie, biblioterapie).
13. Strategie ve vzdělávání minorit se zaměřením na romské etnikum, sociokulturní handicap.
14. Specifické vývojové poruchy učení - pojetí, etiologie, klasifikace, diagnostika, charakteristika dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspinxie, dysmuzie, dyspraxie). Semináře:
1. Návštěva speciální školy pro děti se specifickými potřebami.
2. Speciálněpedagogická diagnostika v praxi.
3. Exkurze do poradenského zařízení pro jedince se specifickými potřebami.
4. Exkurze do chráněné dílny.
5. Augmentativní a alternativní komunikace v praxi.
6. Videoprojekce (romská problematika, problematika hluchoslepoty, canisterapie).
7. Reedukace specifických vývojových poruch učení v praxi.
Presentation of the scientific branch of pedagogy which deals with education of the handicapped is the objective of the subject. Inform students about basic disciplines of special pedagogy, help students achieve the ability to recognize the rights, opinions, feelings and personal dignity of health impaired people.