Přednášky:
1. Speciální pedagogika jako vědní disciplína, její vývoj, systém, předmět a cíle. Vědecká a výzkumn á práce ve speciální pedagogice. Speciálně-pedagogická terminologie.
2. Současné trendy ve speciální pedagogice. Metody a principy speciální pedagogiky. Cílové skupiny speciální pedagogiky. Normalita, abnormalita, patologie ve speciální pedagogice. Vývoj vztahu společnosti k lidem s postižením či znevýhodněním (s akcentem na pedagogický přístup).
3. Systém péče o jedince s postižením či znevýhodněním v České republice a srovnání se zahraničím. Zaměstnávání osob se zdravotním postižením, druh a úroveň legislativních úprav.
4. Prevence ve speciální pedagogice. Vymezení systému poradenství pro jedince se speciálními vzdělávacími potřebami a současné legislativní podmínky poskytování poradenských služeb.
5. Speciálně-pedagogická diagnostika (pojetí, diagnostika v raném a předškolním věku, diagnostika školní zralosti, základní diagnostické metody, hlavní oblasti speciálně-pedagogické diagnostiky).
6. Inkluze. Charakteristika a formy školské inkluze. Sociální inkluze, její možnosti a limity, inkluze dospělých lidí s postižením na běžný trh práce. Rodina dítěte se zdravotním postižením - psychosociální faktory výchovy. Spolupráce rodičů s učiteli, výchovnými institucemi a poradenskými pracovišti.
7. Specifické vývojové poruchy učení - pojetí, etiologie, klasifikace, diagnostika, charakteristika, speciálně-pedagogické přístupy (dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspinxie, dysmuzie, dyspraxie).
8. Somatopedie - pojetí, etiologie, klasifikace, diagnostika, charakteristika, speciálně-pedagogické přístupy.
9. Oftalmopedie - pojetí, etiologie, klasifikace, diagnostika, charakteristika, speciálně-pedagogické přístupy.
10. Surdopedie - pojetí, etiologie, klasifikace, diagnostika, charakteristika, speciálně-pedagogické přístupy.
11. Poruchy komunikace - pojetí, etiologie, klasifikace, diagnostika, charakteristika, speciálně-pedagogické přístupy. Logopedie. Augmentativní a alternativní komunikace - charakteristika, výhody a nevýhody užití, dynamické a statické komunikační systémy.
12. Etopedie - pojetí, etiologie, klasifikace, diagnostika, charakteristika, speciálně-pedagogické přístupy.
13. Psychopedie - pojetí, etiologie, klasifikace, diagnostika, charakteristika, speciálně-pedagogické přístupy
14. Terapie ve speciálně-pedagogické péči (bazální stimulace, snoezelen, ergoterapie, muzikoterapie, arteterapie, dramaterapie, taneční terapie, kinezioterapie, animoterapie, činnostní a herní terapie, biblioterapie). Semináře:
1. Návštěva speciální školy pro děti se specifickými potřebami.
2. Speciálně-pedagogická diagnostika v praxi.
3. Exkurze do poradenského zařízení pro jedince se specifickými potřebami.
4. Exkurze do chráněné dílny.
5. Augmentativní a alternativní komunikace.
6. Bezdomovectví - terénní exkurze.
7. Reedukace specifických vývojových poruch učení v praxi.
Předmět podává ucelený přehled z oblasti výchovy a vzdělávání jedinců se specifickými potřebami, seznamuje posluchače s dějinami a současným pojetím speciální pedagogiky, základními cílovými skupinami jednotlivých podoborů (psychopedie, etopedie, somatopedie, surdopedie, oftalmopedie, logopedie, kombinovaná znevýhodnění, parciální znevýhodnění)) a speciálně-pedagogickými metodami a přístupy. Věnuje se rovněž aktuálním problémům edukace žáků se zdravotním a sociálním znevýhodněním a se speciálními vzdělávacími potřebami, přičemž budou rovněž představeny nové metody a trendy výchovy a vzdělávání výše uvedených skupin jako i postoje většinové společnosti.
Předmět rovněž seznamuje posluchače s novými integračními, humanizačními a demokratizačními přístupy ve vzdělávání dětí, mládeže a dospělých se specifickými vzdělávacími potřebami s důrazem na aplikovanou tělesnou výchovu. Důraz je kladen i na terénní praktickou složku.
V rámci cvičení, náslechů, debat a odborných exkurzí mají posluchači možnost získat praktické zkušenosti s jedinci se speciálními potřebami.