Přednášky: 1. Úvod, obsah předmětu, požadavky ke zkoušce. Sport - jeho struktura a funkce, systematika soutěží.
Pojetí, cíle a úkoly sportovního tréninku. Sportovní výkon a jeho struktura. 2.
Teoretická interpretace sportovního tréninku, systémový přístup. Realizační tým, trenérství, činnost trenéra, činnosti a úkoly manažera ve sportovním tréninku. 3.
Trénink jako proces specializované adaptace, motorické učení, interakce. 4.Zatížení: zátěžové podněty, klasifikace tréninkových cvičení jako adaptačních podnětů, intenzita, míra specifičnosti. Manipulace se zatížením.
Frekvence tréninkových podnětů, zotavné procesy. 5. Složky sportovního tréninku: kondiční, technická, taktická, psychologická.
Vytrvalostní schopnosti: koncept, význam, strategie, stimulace, operativní nástroje rozvoje. Aerobní oblast: metody stimulace, prostředky, anaerobní oblast: metody stimulace. 6.
Silové schopnosti, strukturace pro potřeby tréninku. Přehled a specifikace druhů silových schopností.
Rychlostní schopnosti a jejich stimulace. Metody, komponenty a prostředky rozvoje síly a rychlosti. 7.
Koordinační schopnosti, pohyblivost. Metody rozvoje koordinace, a pohyblivosti. 8.
Technická příprava, obecná východiska, technika, kritéria techniky. Sportovní dovednosti.
Praktické aspekty osvojování a zdokonalování dovedností. Taktická příprava a její obsah: taktika, taktické jednání, vědomosti, dovednosti, myšlení v tréninkovém procesu. 9.
Psychologická příprava: pojetí, obsah, dlouhodobá a krátkodobá psychologická příprava. 10. Dlouhodobá koncepce a management sportovního tréninku: etapy základního, specializovaného a vrcholového tréninku, ukončení kariéry. 11.
Periodizace sportovního tréninku: makrocyklus, mezocyklus, mikrocyklus, tréninková jednotka. Stavba tréninku: roční tréninkový cyklus, období přípravné, hlavní, závodní, přechodné. 12.
Sportovní manažer a řízení sportovního tréninku (systémové pojetí): plánování, evidence, kontrola trénovanosti, vyhodnocování. Prognostika a její uplatnění při participaci manažera na řízení sportovního tréninku. 13.
Výběr talentů. Základní rysy koncepce tréninku dětí a mládeže.
Trénink zdravotně postižených. 14. Současné trendy a tendence v managementu sportovního tréninku.
Předmět má přispět k pochopení výkonové motoriky člověka, tj. proč dochází ke zvyšování výkonnosti, co má trénink obsahovat a jak postupovat, tj. teoreticky ovládnout hlavní problémy tréninku (adaptace, motorické učení, interakce) v podobě zákonitostí, principů, metod, doporučení apod. Poznatky o struktuře sportovního výkonu včetně metodologie zkoumání, zatěžování, složkách tréninku (kondiční, technická, taktická a psychologická příprava), dlouhodobé koncepci, stavbě a řízení tréninku.