Přednášky:
1. Úvod do kursu, program, bezpečnostní předpisy, organizace,rozvoj dovedností,didaktické postupy,funkce prožitku.
2. Cyklistika - charakteristika odvětví, vývojové etapy, formy využití. Názvosloví, technologie, technika jízdy jednotlivce a skupiny, vybavení a zásady pro cykloturistické putování.
3. Orientace a orientační běh - orientační schopnosti, mapa, buzola, práce s mapou a buzolou, dnešní stav OB, zásady stavby tratí, využití orientace ve škole.
4. Aktivity v přírodě - oblast turistiky a sportů v přírodě, důležité organizace.
5. Hry v přírodě, cvičení v přírodě, iniciativní hry a lanové překážkové dráhy.
6. Nové směry využívání aktivit v přírodě . Semináře:
1. Vedení družstva - rozdělení rolí, spolupráce, společné úkoly,reflexe každodenního programu
2. Základní uzly, práce s lanem a informace o jištění a slaňování.
3. Vybavení pro turistické akce - příklad VHT.
4. Jednoduchý orientační štafetový závod /O-Ring/ - praxe a vyhodnocení.
5. Příprava turistické akce - cykloturistika.
6. Technologie kola, seřízení kola, technika jízdy, předpisy a způsoby komunikace. Cvičení :
1. Průprava k jízdě na kole, vedení skupiny, cykloturistické túry
2. Miniškola orientace a orientačního běhu.
3. Průprava k lezení, základy jištění, práce s lanem.
4. Procvi čování pohybu na jištěných cestách ve vysokých horách ( Klettersteig ) .
5. Cvičení v přírodě a vybrané iniciativní a týmové hry.
6. Ukázka využití přírodních i umělých překážek.
7. Ekohry - příprava a provedení jednoduchých her.
8. Organizace ranních setkání - cvičení.
9. Hry a kulturní i tvůrčí aktivity - příklady využití na akcích.
10. Hodnocení programu kursu - vyplnění ankety, vztah vedoucí - student.
Předmět zahrnuje teorii a didaktiku vybraných sportů v přírodě,vybraných druhů turistiky,teorii a praxi iniciativních a kooperačních her i her v přírodě, lanových překážkových drah;základní informace o vybavení do přírody, o bezpečnosti a ekologické výchově. Vedle vzdělávacího zaměření,slouží předmět(kurs) také jako model programu výchovy v přírodě pro školy i volný čas využívající výchovu prožitkem a dobrodružstvím. Část programu je věnována samostatné práci malých týmů, které získávají a zpracovávají informace o komerčním využití aktivit v přírodě ve zvolené oblasti.