Přednášky
1. Terminologické problémy spojené s učením a výchovou prostřednictvím aktivit v přírodě.
2. Úvaha o potřebě teorie. Vztah teorie a praxe v oblasti aktivit v přírodě. Neřešené otázky a vznikající potřeba výzkumných šetření.
3. Teorie vysvětlující působení aktivit v přírodě, členění těchto teorií a jejich stručná charakteristika.
4. Teorie zaměřené na roli prožitků a zkušeností v učení a výchově (Komenský, Deset, Kolb, Gibbons, Hopkins).
5. Teorie sledující vliv přírodního prostředí a divočiny na lidské učení, myšlení i chování (James, Van Gennep, Martin, Wilson, Neill )
6. Teorie sledující psychologickou a sociální podmíněnost výzvových změn (Lewin, Hahn, Bandura, Priest, Neill).
7. Teorie spojované s působením facilitačních technik a reflexe (Bacon, Priest, Gass, Schoel at al.).
8. Vícefaktorové teorie ( Walsh, Gollins, Beard, Wilson).
9. Příklady dalších teoretických přístupů aplikovaných ve školách a organizacích (Neubert, Hahn, Ziegenspeck, Schleske, Niermann, Engel, Becker).
10. Přístupy, které sledují ovlivňování rozvoje osobnosti prostřednictvím aktivit v přírodě (Amesberger).
11. Přehled dosavadních výzkumů sledujících vliv aktivit v přírodě, výchovy v přírodě a dobrodružných programů na osobnost člověka.
12. Charakteristika a kritické posouzení používaných výzkumných metod v oblasti aktivit a výchovy v přírodě. Semináře
1. Přehled informačních zdrojů a práce s nimi. Hodnocení kvality informací na Internetu.
2. Studium a samostatné posouzení vybrané teoretické statě nebo výzkumného sledování - práce v malých t ýmech.
3. Aplikace vybrané výzkumné metody - cvičení pro malý výzkumný tým studentů.
Studijní předmět je zacílen na osvětlení řady teorií vysvětlujících působení aktivit v přírodě na rozvoj osobnosti člověka. Zároveň podává souhrnný pohled na dosavadní výzkumy a použité metody sledující výchovný vliv aktivit v přírodě na člověka.