Přednášky:
1. Úvod do kurzu - komentář k programu, bezpečnostní předpisy, organizace výuky, provoz střediska, práce v družstvech, služby, rozvoj dovedností, didaktické postupy, funkce prožitku.
2. Aktivity v přírodě - přehled o celé oblasti, bližší charakteristika turistiky, sportů v přírodě, stručný přehled o důležitých organizacích, které využívají a rozvíjejí aktivity v přírodě s výchovným zaměřením. Výchovné aplikace aktivit v přírodě. Nové směry využívání aktivit v přírodě - výchova v přírodě, dobrodružná výchova, výchova prožitkem a výzvou, příspěvek organizace Outward Bound, Prázdninová škola Lipnice, charakteristika přírodních vícebojů a soutěží všestrannosti.
3. Vedení družstva - rozdělení rolí, spolupráce při programu, společné úkoly družstva při službě - organizace ranních setkání, možný příspěvek k večerním programům, hodnocení programu.
4. Cyklistika a cykloturistika - charakteristika odvětví, vývojové etapy, formy cyklistiky, využití a aplikace, názvosloví, technologie, technika jízdy jednotlivce a skupiny, vybavení a zásady pro cykloturistické putování.
5. Příprava turistické akce - jednodenní turistická túra s poznávacím cílem, kulturně poznávací činnost, bezpečnost.
6. Technologie kola - seřízení kola, jednoduché opravy, technika jízdy, předpisy, způsoby komunikace.
7. Orientace a orientační běh - význam, práce s mapou a buzolou, orientační hry, didaktické postupy. Dnešní stav OB, zásady stavby tratí, využití orientace ve škole.
8. Jednoduchý orientační závod - přípravné formy, např. O-Ring - praxe a vyhodnocení výsledků.
9. Teorie hry - význam her, dělení her, členění her v přírodě na kurzu, zásady přípravy a vedení her, bezpečnostní pravidla.
10. Hry a kulturní aktivity - příklady využití na akcích - programy do klubovny či k táborovému ohni.
11. Cvičení v přírodě - proměny tohoto názvu, různé podoby cvičení, různé typy překážek a jejich využití, lanové překážky, parkour, bezpečnostní pravidla pro stavbu a provozování, kvalita materiálu.
12. Ekologická výchova a využití her k vnímání a poznávání přírody - význam a koncepce.
13. Vybavení do přírody.
14. Základní uzly, práce s lanem, informace o jištění, prusíkování.
15. Hodnocení programu kurzu - různé formy zpětné vazby, anketa, dotazníky atp. Příklad pro praxi, výchovná hodnotanávaznost na další učební programy. Cvičení:
1. Cyklistika a cykloturistika - technika jízdy na kole, jízda zručnosti, jízda ve skupině.
2. Cyklistika a cykloturistika - cykloturistická túra, polodenní a celodenní putování a vedení družstva.
3. Orientace I - mapa-buzola, mapa-terén, orientační hry a cvi čení - odhad vzdálenosti, azimut.
4. Orientace II - liniový postup s důsledným vyhodnocením, kontroly uspořádané do hvězdice - příklad cvičení s rozborem postupů, srovnávání časů.
5. Štafetový závod v OB - Ovčí Ring.
6. Orientace III - skorelauf - průpravné cvičení, rozbor výsledků.
7. Mini závod v OB - seznámení s elektronickým systémem.
8. Závod v orientačním běhu - příklad závodu, různá obtížnost kontrol, příklad organizace, zhodnocení výsledků.
9. Hry v přírodě - příklad „malých“ her v přírodě a stopovací hry.
10. Iniciativní hry - rozvoj důvěry, řešení problémů a rozvoj týmové spolupráce.
11. Strategické hry - zapojení celého kurzu.
12. Ekohry - příprava a provedení jednoduchých her.
13. Cvičení v přírodě - příklad výběhu do terénu, soutěže na stanovištích.
14. Nízké lanové překážky, parkour - cvičení na připravených stanovištích.
15. Základy lezení - zásady lezení, překonávání cvičných stěn a bouldering, slaňování.
16. Základy VHT - pohyb po zajištěné cestě, vybavení, bezpečnost.
Povinný předmět zahrnující teorii, cvičení a didaktické postupy v turistice, sportech a aktivitách v přírodě. Vedle vzdělávacího zaměření, slouží předmět jako model kurzu výchovy v přírodě pro školy i volný čas využívající postupy učení se prožitkem, zkušeností a dobrodružstvím.