Přednášky:
1. Charakteristika oblasti aktivit v přírodě, základní terminologie.
2. České podněty k teorii i praxi výchovných aplikací aktivit v přírodě v historii českých zem ích.
3. Koncepce výchovy v přírodě.
4. Kurt Hahn, přínos organizace Outward Bound pro teorii a didaktiku aktivit v přírodě.
5. Typologie programů aktivit v přírodě.
6. Teorie vysvětlující působení aktivit v přírodě na člověka, působení programů výchovy v přírodě.
7. Osoba vůdce, vedoucího, učitele – jeho role. Semináře:
1. Postupy a zásady pro tvorbu úspěšného programu aktivit v přírodě.
2. Zásady vedení programů aktivit v přírodě. Režie i dramaturgie akce – skladba programových bodů. Různé typy zpětnovazebního hodnocení, odezvy a působení programu na účastníky.
3. Základní bezpečnostní pravidla. Ochrana přírody.
4. Ekonomická rozvaha při přípravě programů aktivit v přírodě.
5. Právní minimum pro zajištění akcí a programů v přírodě.
6. Samostatná příprava akce.
7. Praktické vedení programu aktivit v přírodě. Zhodnocení realizovaného programu.
Tento předmět má teoretickou a praktickou část. V teoretické rovině se snaží zastřešit celé studium specializace Výchovy v přírodě, například nastiňuje české podněty k teorii a praxi výchovných aplikací aktivit v přírodě v dějinách českých zemích, seznamuje studenty s koncepcemi výchovy v přírodě nebo s přínosem Kurta Hahna a organizace Outward Bound pro teorii a didaktiku aktivit v přírodě.
V praktické části se studenti seznámí s metodickými zásadami přípravy a vedením programů aktivit a výchovy v přírodě. Osvojí si základní dovednosti instruktora, vedoucího či vůdce při přípravě a vedení programů zaměřených pro výchovné i rekreační využití aktivit v přírodě. Součástí předmětu je i samostatná příprava a vedení programu aktivit v přírodě.