Přednášky:
1. Charakteristika a návaznost (či příbuznost) následujících termínů: Experiential Education, Experiential Learning, Adventure Education, Adventure Learning, Expeditionary Learning, Outdoor Education, Outdoor Learning a jejich českých ekvivalentů.
2. Mezinárodní a evropské organizace a instituce rozvíjející spolupráci v oblasti učení a výchovy v přírodě.
3. Charakteristika rozvoje aplikací aktivit v přírodě a výchovy v přírodě ve Velké Británii, v zemi s nejstarší tradicí.
4. Přístupy, organizace, školy a trendy v severní Americe, výchova v přírodě v Austrálii a na Novém Zélandě. Koncepce učení a výchovy v Project Adventure (USA).
5. Pojetí norského friluftslivu a jeho rozvoj ve skandinávských zemích.
6. Erlebnispädagogik - rozvoj výchovy a učení v přírodě v německy mluvících zemích.
7. Přístupy v ČR – výchova v přírodě, zážitková pedagogiky, outdoorová pedagogika. Programy aktivit v přírodě ve školách a v mimoškolním prostředí. Semináře:
1. Rozvoj výchovy a učení v přírodě v dalších evropských zemích. Studijní programy aktivit v přírodě na evropských a světových univerzitách.
2. Filosofické a historické kořeny výchovy prožitkem a zkušeností. Učení J. A. Komenského ve vztahu k moderní teorii zkušenostního učení a výchovy.
3. Charakteristika názorů Johna Deweyho ve vztahu k učení a výchově pomocí prožitků a zkušeností (Experiential Education).
4. Kurt Hahn a tzv. „prožitková terapie“ (Erlebnistherapie) - možnost její aplikace v našich podmínkách. Využití aktivit v přírodě v sociálních programech.
5. Další přístupy - challenge education, expeditionary learning.
6. Metody a postupy prožitkové pedagogiky a jejich praktické aplikace.
7. Český p řínos k teorii a praxi tzv. zážitkové pedagogiky.
Studenti se seznámí s problémy spojené s učením v přírodním prostředí a s učením pomocí prožitků a zkušeností. Je to oblast, která je v zahraničí spojována s termíny: outdoor learning, outdoor education, adventure education, experiential education, experiential learning, Erlebnispädagogik, friluftsliv, apod.
V Česku je zahrnována pod střešní termíny: výchova a učení v přírodě, zkušenostní učení, zážitková pedagogika, někdy i tzv. outdoorová pedagogika. Dále se studenti seznámí s mezinárodními souvislostmi teorie i praxe aktivit v přírodě.
Charakteristika zahraničních škol, organizací a hnutí bude konfrontována se situací v ČR.