Přednášky:
1. Úvod do kursu, program, bezpečnostní předpisy, organizace, rozvoj dovedností, didaktické postupy, funkce prožitku.
2. Aktivity v přírodě jako součást ekonomiky volného času
3. Možnosti aktivní cestovního ruchu v Jižních Čechách.
4. Cyklistika - charakteristika odvětví, vývojové etapy, formy využití. Názvosloví, technologie, technika jízdy. Jednotlivce a skupiny, vybavení a zásady pro cykloturistické putování.
5. Orientace a orientační běh - orientační schopnosti, mapa, buzola, práce s mapou a buzolou, dnešní stav OB, zásady stavby tratí, využití orientace ve škole.
6. Aktivity v přírodě - oblast turistiky a sportů v přírodě, důležité organizace.
7. Hry v přírodě, cvičení v přírodě, iniciativní hry a lanové překážkové dráhy. Cvičení:
1. Vedení družstva - rozdělení rolí, spolupráce, společné úkoly, reflexe každodenního programu.
2. Jištění druholezce a slaňování, základní uzly, práce s lanem
3. Vybavení pro turistické akce - příklad VHT.
4. Jednoduchý orientační štafetový závod /O-Ring/ - praxe a vyhodnocení.
5. Příprava turistické akce - cykloturistika.
6. Prezentace vlastního průzkumu v terénu s obhajobou vytvořeného programu.
7. Průprava k jízdě na kole, vedení skupiny, cykloturistické túry.
8. Miniškola orientace a orientačního běhu - týmové pojetí orientačního závodu.
9. Průprava k lezení, základy jištění, práce s lanem.
10. Procvičování pohybu na jištěných cestách ve vysokých horách ( Klettersteig ).
11. Cvičení v přírodě a vybrané iniciativní a týmové hry.
12. Ukázka využití přírodních i umělých překážek.
13. Ekohry - příprava a provedení jednoduchých her.
14. Strategické hry
15. Hry a kulturní i tvůrčí aktivity - příklady využití na akcích.
16. Hodnocení programu kursu - vyplnění ankety, vztah vedoucí - student.
Předmět zahrnuje teorii a didaktiku vybraných sportů v přírodě, vybraných druhů turistiky, teorii a praxi iniciativních a kooperačních her i her v přírodě, lanových překážek, soubor přirozených cvičení, základní informace o vybavení do přírody, o bezpečnosti a ekologické výchově. Vedle vzdělávacího zaměření, slouží předmět také jako model programu výchovy v přírodě pro školy i volný čas využívající výchovu prožitkem a dobrodružstvím. Část programu je věnována samostatné práci malých týmů, které získávají a zpracovávají informace o komerčním využití aktivit v přírodě ve zvolené oblasti.