Předmět je dotován hodnotou 1/1, což znamená, že studenti během semestru absolvují 7 přednášek a 7 cvičení. Předmět je zakončován zkouškou.
Témata a obsah přednášek:
Všechny přednášky probíhají teoretickou formou v posluchárně s projektorem.
Přednáška č. 1
· Výklad požadavků k zakončení předmětu, vysvětlení systému spolupráce v týmech, vysvětlení smyslu dílčích úkolů.
· Sestavení kritérií pro hodnocení didaktického výstupu celou skupinou studentů.
· Systematika úpolových aktivit.
· Úpoly v RVP.
· Princip zvyku na kontakt v školní TV.
· Fyzické, psychické a sociální benefity úpolových aktivit.
Přednáška č. 2
· Využití organizačních forem a didaktických stylů v úpolových aktivitách.
· Časté chyby při didaktickém výstupu a jejich prevence.
· Princip aplikování situací z bojových sportů v rámci vytváření úpolových her.
· Výsledky výzkumu šetření frekvence zařazování úpolových aktivit v školní TV.
Přednáška č. 3
· Management heterogenní třídy.
· Vulnerabilní jedinci, druhy vulnerability, jak nakládat s určitými problémovými situacemi.
· Sestavení „třídních pravidel“ pro hodiny TV v kontextu zařazování úpolových aktivit.
· Možnosti diagnostiky problémového chování, spolupráce mezi učiteli.
Přednáška č. 4
· Možnosti využití pomůcek v úpolových aktivitách v rámci principu zvyku na kontakt.
· Výhody a nebezpečí hromadných úpolových aktivit.
Přednáška č. 5
· Specifické rozcvičení pro úpolové aktivity.
· Přesah průpravných úpolů do běžného života.
· Biomechanika pádové techniky, principy didaktických řad.
Přednáška č. 6
· Základy sebeobrany – jak učit sebeobranu, když neumíme sebeobranu.
· Výklad § 29 trestního zákoníku.
· Možnosti výchovy k prevenci fyzických konfliktů.
Přednáška č. 7
· Legislativní východiska komunikace se zákonnými zástupci žáků.
· Běžná komunikace se zákonnými zástupci i uvnitř školy, její nastavení a pravidla.
· Diagnostická komunikace.
· Krizová komunikace ve škole.
Témata, obsah a výstupy z učení praktických cvičení:
Všechny lekce probíhají praktickou formou v prostorách pokrytých měkkou podložkou (tatami).
Cvičení č. 1
Kondiční úpolové hry ve dvojicích inspirovány řecko-římským zápasem, hromadné úpolové hry.
Výstup z učení:
· Student umí vymyslet pořadí aktivit tak, aby respektoval princip zvyku na kontakt.
· Student vyjmenuje základní zásady bezpečnosti při úpolových aktivitách v postoji.
· Student demonstruje taktické možnosti řešení vzniklých situací při úpolových aktivitách v postoji.
· Student umí vymyslet alternativu pravidel pro rozmanité úrovně cvičenců.
Cvičení č. 2
Kondiční úpolové hry ve dvojicích na zemi inspirovány grapplingem.
Výstup z učení:
· Student dokáže vlastními slovy popsat, kdy jsou tyto aktivity vhodné a kdy nikoliv.
· Student dokáže rozlišit mezi dominantní a submisivní pozicí, dokáže tyto pozice popsat a zdůvodnit, proč patří do uvedené kategorie.
· Student dokáže do rozcvičky zařadit spektrum průpravných cvičení z oblasti „zápasnické gymnastiky“, kterými vybaví cvičence k taktickým řešením situací. Tato řešení jsou vhodná i do základů sebeobrany.
· Student dokáže popsat a demonstrovat několik průpravných her s jednoduchými pravidly, které jsou vhodné pro zahájení vyučovací jednotky s úpolovou tématikou.
· Student dokáže demonstrovat několik technik z kategorie „sweep“ a „guard passing“. Pro tyto techniky umí navrhnout adekvátní didaktický styl, aby efektivizoval proces učení.
Cvičení č. 3
Úpolové hry s jednoduchými pravidly (přetahy, přetlaky), hromadné úpolové hry.
Výstup z učení: